آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهممنطقه

اردوغان، نشست مشورتی شورای جهان اسلام در ترکیه را مهم دانست

خبرگزاری دید: نشست مشورتی شورای  جهان اسلام با سخنرانی رجب طیب اردوغان در استانبول آغاز شد. نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت  ارشاد، حج و اوقاف طا-لبان به نمایندگی از حکومت سرپرست در این نشست حضور دارد. در این نشست قرار است پیرامون راه حل هایی برای حل چالش ها و خطراتی که پیش روی جهان اسلام است، اتخاذ رویکرد واحد در برابر مسائل جهان اسلام و وحدت امت اسلامی بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

شست علمای جهان اسلام در استانبول ترکیه با هدف گفتگو در مورد موضوعات مهم جهان اسلام برگزار شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی مراسم افتتاحیه، این نشست را مهم و ضروری خواند که به گفته او در زمان بسیار حساسی برگزار شده است.

در این نشست نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف طا-لبان به نمایندگی از حکومت سرپرست به دعوت علی ارباش شرکت کرده است.

در این نشست قرار است پیرامون راه حل هایی برای حل چالش ها و خطراتی که پیش روی جهان اسلام است، اتخاذ رویکرد واحد در برابر مسائل جهان اسلام و وحدت امت اسلامی بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

در این نشست نماینده افغانستان، با رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان به صورت جداگانه دیدار کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در صفحه ایکس خود در این رابطه نوشته است که اردوغان از تامین امنیت و وضعیت کنونی در افغانستان ابراز خرسندی کرد.

نورمحمد ثاقب در این دیدار مطرح کرد که افغانستان خواهان روابط خوب و مثبت با ترکیه است. همچنین ثاقب، ابراز امیدواری کرد که ترکیه نقش مهمی در حل مشکلات افغانستان و جهان اسلام ایفا کند.

نماینده حکومت سرپرست درحالی در این نشست دعوت شده که ترکیه ازجمله کشورهایی است که پس از بازگشت مجدد طا-لبان، روابط خود را با این کشور حفظ کرد و خواستار گسترش روابط خود با کابل بوده است. به طوری که رئیس جمهور این کشور آمادگی خود را با حکومت سرپرست اعلام کرد. در سپتامبر ۲۰۲۱ سفیر ترکیه با معاون موقت نخست وزیر در آن زمان مطرح کرده بود که روابط دو جانبه دو کشور به تقویت خود ادامه خواهد داد.

ترکیه همچنین در فهرست کشورهایی بود که در مراسم اعلام حکومت جدید دعوت شده بود. همچنین سفارت خانه این کشور باز ماند. امری که نشان می دهد هدف ترکیه از حضور در افغانستان فارغ از اینکه چه نوع حکومتی برسر کار است، نگه داشتن فعال سیاست خارجی خود به تحولات این کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا