آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

امریکا: اقدامات اسراییل برای محافظت از غیر نظامیان غزه قابل اعتماد نیست

خبرگزاری دید: بر مبنای یادداشتی داخلی وزارت خارجه امریکا، برخی مقامات امریکایی به آنتونی بلینکن توصیه کرده‌اند که تضمین‌های رژیم اسراییل در استفاده از تسلیحات امریکایی مطابق قوانین بین‌المللی قابل اعتماد نیست.

به نقل از رویترز، برخی مقامات ارشد امریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این‌ کشور توصیه کرده‌اند که تضمین‌های رژیم اسراییل در مورد استفاده از تسلیحات امریکایی مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی را «معتبر یا قابل اعتماد» نمی‌دانند.

بر اساس یادداشت امنیت ملی (NSM) امریکا که توسط جو بایدن رییس جمهور این کشور در فبروری صادر شد، بلینکن باید تا ۸ می به کانگرس گزارش دهد که آیا تضمین‌های رژیم اسراییل مبنی بر این‌که استفاده از تسلیحات امریکایی ناقض قوانین ایالات متحده یا بین‌المللی است یا خیر.

تا ۲۴ مارچ، دست‌کم ۷ دفتر وزارت خارجه امریکا یادداشت‌های شان را به بلینکن ارسال کرده‌اند.

مطالب ارسالی به این یادداشت، تا به امروز گسترده‌ترین تصویر را از اختلافات در داخل وزارت خارجه امریکا در مورد این‌که آیا رژیم اسراییل ممکن قوانین بشردوستانه بین‌المللی را در غزه نقض کند، ارایه می‌دهد.

یک مقام امریکایی گفته است: برخی از بخش‌های این وزارت‌خانه موافق پذیرش تضمین‌های اسراییل، برخی از رد آن‌ها و برخی دیگر هیچ موضعی اتخاذ نکردند.

در ارزیابی این چهار بخش آمده است که تضمین‌های رژیم اسراییل «نه معتبر و نه قابل اعتماد» است.

این بخش‌ها به ۸ نمونه از اقدامات نظامی رژیم اسراییل اشاره کرده که به گفته مقامات، «پرسش‌های جدی» را در مورد نقض احتمالی قوانین بین‌المللی بشردوستانه مطرح می‌کند.

وقتی از یک مقام رژیم اسراییلی در مورد این یادداشت پرسیده شد، گفته است: اسراییل کاملاً به تعهداتش و اجرای آن‌ها متعهد است، از جمله تضمین‌هایی که به دولت ایالات متحده داده شده است.

کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا