آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجنگجهانخبر های مهممنطقه

در حمله افراد مسلح ناشناس در پاکستان ۸ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند

خبرگزاری دید: رسانه‌های پاکستانی گزارش داده است که در حمله افراد ناشناس در ایالت بلوچستان این کشور ۶ غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شد ه اند . همچنین مقامات امنیتی پاکستان از کشته شدن شش مخالف مسلح ضد دولتی در دو عملیات در منطقه وزیرستان شمالی و دره اسماعیل خان خبر داد.

در تازه ترین مورد، امروز پنجشنبه، ۲۰ ثور، در یک حمله مسلحانه افراد ناشناس در ایالت بلوچستان پاکستان، ۸ تن کشته و زخمی شدند. 

به گزارش رسانه های پاکستانی این حمله در گوادر رخ داده و همه قربانیان آن اهل پنجاب بوده اند.

ارتش پاکستان در جریان دو عملیات در مناطق وزیرستان شمالی در ایالت خیبرپختونخواه و دره اسماعیل خان شش شبه نظامی مخالف دولت را کشته است. 

همچنین ارتش پاکستان اعلام کرد که در جریان این دو عملیات مقداری سلاح، مهمات و مواد منفجره هم کشف شده است.

هفته گذشته نیز ارتش پاکستان از عملیاتی دیگر در منطقه تانک ایالت خیبرپختونخواه خبر داد که در جریان آن ۱۴ نفر از شبه نظامیان مسلح مخالف دولت کشته و زخمی شدند.

این عملیات در حالی صورت می گیرد که حوادث امنیتی همچنان در پاکستان به ویژه طی روزهای اخیر قربانی می گیرد. 

پاکستان طی نزدیک به سه سال گذشته در وضعیت دشوار امنیتی قرار داشته است. 

براساس گزارش سالانه مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان، در سال ۲۰۲۳ این کشور  ۷۸۹ رویداد ضد امنیتی را تجربه کرده است که در نتیجه آن یک هزار و ۵۲۴ تن کشته شدند. بیش از ۹۰ درصد از تلفات و ۸۴ درصد از حملات تروریستی در دو ایالت هم مرز با افغانستان یعنی بلوچستان و خیبرپختونخواه ثبت شده است. این تلفات نشان از افزایش ۵۶ درصدی خشونت در پاکستان دارد.

بیشتر این حملات توسط گروه های شبه نظامی بلوچ و تحریک طا-لبان پاکستانی انجام شده است و مقامات اسلام آباد ادعا می‌کنند که این حملات از مبدأ افغانستان صورت می گیرد.

همچنین بر اساس گزارش این مرکز  این تعداد تلفات در سال ۲۰۲۳ طی ۶ سال گذشته بی پیشینه بوده است و از طرف دیگر، این کشور برای سومین سال متوالی شاهد افزایش خشونت بوده است.

براساس این گزارش، سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای نیروهای امنیتی در نزدیک به یک دهه گذشته بود که میزان آن از سال ۲۰۱۵ بالاتر رفته بود.

در ۱۳ اردیبهشت سال جاری هم در نتیجه دو انفجار پی هم در منطقه دوکی ایالت خیبرپختونخواه ۲۱ تن کشته و زخمی شدند. یک روز پس از این حادثه نیز، صدیق منگل از اعضای ایالتی جمعیت علمای پاکستان بر اثر انفجار اتوموبیلش کشته شد.

از طرف دیگر، تحریک طا-لبان پاکستان نیز در بیانیه اخیر خود مدعی شده است که تنها در ماه آوریل نزدیک به ۱۰۰ حمله در خاک پاکستان انجام داده است.

بنابراین، اسلام آباد در یک بحران امنیتی قرار دارد. با توجه به تداوم این حملات، برای پاکستان که اکنون پس از انتخابات، حکومت جدید خود را ایجاد کرده است، بازگرداندن و حفظ اعتماد عمومی به نهادهای امنیتی ضروری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا