آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرحکومتخبر های مهمزنانکودکانمنطقه

دیدبان حقوق بشر: حمایت‌های ناکافی شیعیان افغانستان را آسیب‌پذیر و در خطر قرار داده است

خبرگزاری دید: سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی می‌گوید که حمایت‌های ناکافی از جامعه تشیع در افغانستان، آن‌ها در خطر قرار داده و به وضعیت اسفناک آن‌ها کمک می‌کند. این گزارش تاکید می‌کند که درگیری‌های بی‌پایان در این کشور همچنان بر زندگی بسیاری از جوامع به حاشیه رانده شده، به‌ویژه شیعیان -هزاره‌ها تأثیر می‌گذارد.


سازمان دیدبان حقوق بشر (HRW) روز گذشته( ۱۴ ثور) با نشر گزارشی اعلام کرده که حمایت‌های ناکافی مقامات طا-لبان همچنان جامعه شیعه-هزاره را در معرض خطر قرار می‌دهد و به وضعیت اسفناک آن‌ها کمک می‌کند.
گزارش تاکید می‌کند که گروه تروریستی داعش خراسان (ISKP) به دلیل حملات مداوم بر مساجد، مکاتب و محله‌های شیعیان، آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.
گزارش افزوده که بازگشت طا-لبان به قدرت منجر به معافیت گسترده نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی و جنایات جنگی که زنان، دختران شیعه را هدف قرار می‌دهند، شده است.
فرشته عباسی، پژوهش‌گر دیدبان حقوق بشر افغانستان و نویسنده این گزارش به جوریست نیوز گفته است که مصئونیت از مجازات برای نقض قوانین بین‌المللی منجر به فقدان اقدامات حفاظتی جمعیت‌های آسیب‌پذیر و همچنین عدم کمک به بازماندگان شده است.
خانم عباسی افزوده است: هدف قرار دادن سیستماتیک هزاره‌ها توسط دا/عش در افغانستان نقض شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. این اقدامات شنیع به اقدامات فوری و قاطع جامعه بین‌المللی برای برقراری عدالت و حفاظت از جوامع آسیب‌پذیر نیاز دارد.
وزارت خارجه ایالات متحده به تازگی گزارشی در مورد عملکردهای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد و در گزارش خود درباره افغانستان گفته است: «داعش همچنین به طور نامتناسب اعضای جامعه هزاره را که عمدتاً از پیروان شاخه شیعه اسلام هستند، هدف قرار داده است؛ امری که تبعیض سیستماتیک از سوی طا-لبان را نشان می‌دهد».
گفتنی است که سازمان‌هایی مانند «دیده‌بان نسل‌کشی» حملات هدف‌مند به هزاره‌ها را نسل‌کشی مداوم توصیف کرده‌اند و از طا-لبان خواسته‌اند که پاسخگو باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا