آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلجهانچینحقوق بشرسیاستمنطقه

طا-لبان و تعهداتش به امریکا/ از اعلام تا اقدام برای مبارزه با تروریزم

نویسنده: حفیظ الله رجبی

خبرگزاری دید: اکنون نیز واشنگتن با استناد به توافقی که با طا-لبان در پایان مذاکرات صلح دوحه رسید، تنها آن دسته از مواد مورد توافق را دنبال می کند که منافع ملی امریکا را تامین می کند، اینکه طا-لبان حقوق زنان و حقوق بشر را در افغانستان زیر پا  گذاشته اند، ساختار کاملا تک قومی ایجاد کرده اند و به زنان و دختران کشور اجازه تحصیل نمی د هند و چندین و چند مشکل دیگر هیچ کدام برای امریکا مهم نیست.

مردم افغانستان شاید هیچگاه ماه شومِ آگوست سال دو هزار و بیست و یک میلادی را که به یکباره سرنوشت یک کشور بزرگ و مردمش را به سوی تحجر و سیاهی تغییر داد را فراموش نکنند.
طا-لبانی که سال های سال با شعار جهاد علیه کفار و اشغالگران افغانستان را به میدان یک جنگ تمام عیار تبدیل کرده بودند و در این بین این مردم بی گناه و مظلوم بود که بهای سنگین جنگ را می دادند، در پایان ماراتن مذاکرات صلح دوحه که از سوی زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، به پیش برده می شد، دست در دست امریکا نهادند و طی یک معامله ننگین بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند.
اینکه امریکا در ازای چه تعهداتی از سوی طا-لبان حاضر شد افغانستان و دولت جمهوری اسلامی اش را به این گروه متحجر بسپارد را کسی به صورت دقیق نمی داند اما به تازگی یکی از مقامات وزارت امور خارجه امریکا گفته است مذاکراه با طا-لبان منافع ملی امریکا را حفظ می کرد.
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  به “ایندیپندنت” گفته است مذاکره مستقیم با طا-لبان بهترین روش برای حفاظت از منافع ملی امریکا به شمار می رفت.
وی افزود مذاکره مستقیم امریکا با طا-لبان در حقیقت یک فرصت برای  چانه زنی در مورد آزادی فوری و بی قید و شرط شهروندان امریکایی گروگان گرفته شده از سوی طا-لبان بود.
ودانت پاتل از سویی هم در پاسخ به سوالی در مورد افزایش فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان گفت با استفاده از فرصت ها با طا-لبان در مورد تعهدشان در مبارزه با تروریزم در افغانستان گفت و گو خواهیم کرد.
با نگاهی سطحی به اظهارات تازه این مقام وزارت امور خارجه امریکا، گزارشات در مورد تبانی امریکا با طا-لبان در مذاکرات صلح دوحه قوت می گیرد و به نظر می رسد بیشتر تعهداتی که طا-لبان به امریکا در ازای رضایت امریکا برای تسلط دوباره این گروه بر افغانستان داده بیشتر برای حفاظت از منافع ملی امریکا بوده تا مردم افغانستان.
اکنون نیز واشنگتن با استناد به توافقی که با طا-لبان در پایان مذاکرات صلح دوحه رسید، تنها آن دسته از مواد مورد توافق را دنبال می کند که منافع ملی امریکا را تامین می کند، اینکه طا-لبان حقوق زنان و حقوق بشر را در افغانستان زیر پا  گذاشته اند، ساختار کاملا تک قومی ایجاد کرده اند و به زنان و دختران کشور اجازه تحصیل نمی د هند و چندین و چند مشکل دیگر هیچ کدام برای امریکا مهم نیست.
براساس توافق شوم مذاکرات صلح دوحه به نظر می رسد امریکا هزینه های مالی لازم برای بقای طا-لبان در افغانستان را پرداخت می کند و این گروه نیز باید در ازای دریافت هزینه تکالیف خود را به درستی انجام دهد.
براساس گزارشات رسانه ها، به نظر می رسد یکی از تعهداتی که طا-لبان در چارچوب توافق صلح دوحه به امریکا داده است مبارزه با گروه های تروریستی در افغانستان باشد. جدای از اعتقاد و باور به عزم و اراده جدی امریکا یا عدم تمایل این کشور در مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه و حتی جهان باید گفت تعهد طا-لبان به مبارزه با تروریزم در افغانستان مصداق بارز ضرب المثل ” شغال نگهبان لانه مرغ ها شده” می باشد.
طا-لبانی که وعده مبارزه با تروریزم را می دهد انگار فراموش کرده که خودش بیست سال در جامه تروریزم با امریکا و دولت های پیشین افغانستان جنگید، با القاعده و دیگر گروه های تروریستی همپیمان بود و به مدد همین گروه های تروریستی بود که در نهایت توانست با امریکا روی تسلط دوباره بر افغانستان معامله کند. حال چه طور می شود باور کرد که طا-لبان به یکباره به هم مسلکان خود پشت کند. 
براساس شواهد، طا-لبان در تعهد خود مبنی بر مبارزه با تروریزم در افغانستان ناکام بوده است و این وضعیت از سویی هم نگرانی کشورهای آسیای مرکزی، چین و روسیه را نیز برانگیخته است.
کشورهای آسیای مرکزی که پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان امیدوار بودند از طریق همپیمان شدن با طا-لبان بتوانند گروه های تروریستی در افغانستان را نابود کرده به نگرانی های ناشی از نفوذ تروریزم به آسیای مرکزی از طریق افغانستان پایان دهند، اکنون کاملا به طا-لبان در این زمینه بی باور شده اند.
براساس اعلام “شاخص جهانی تروریزم” فعالیت های تروریستی، حملات تروریستی و برنامه ریزی فعالیت های تروریستی در افغانستان در سال دو هزار و بیست و سه میلادی در مقایسه با سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
کشورهایی چون “قزاقزستان، قرقیزستان و آذربایجان” با حمایت های سیاسی از طا-لبان امیدوار بودند این گروه بتواند یک امنیت سراسری واقعی در افغانستان برقرار کند.  

طا-لبان به گروه تروریستی “جماعت انصارالله” که قصد براندازی حکومت تاجیکستان را دارد، پناه داده است، دا/عش شاخه خراسان اکنون در افغانستان بیش از گذشته حضور و فعالیت دارد و حزب اسلامی ترکستان که یک تهدید جدی برای امنیت چین محسوب می شود نیز زیر چتر طا-لبان فعالیت می کند.
به هر صورت با نگاهی سطحی به واقعیات روی زمین در افغانستان به این نتیجه می رسیم که طا-لبان در تعهد خود به امریکا در مبارزه با تروریزم ناکام بوده اند یا شاید هم لایه پنهان تعهد خود به امریکا را دارد به پیش می برد اینکه گروه های تروریستی را تقویت کرده و روسیه و آسیای مرکزی را تهدید کند.
وقوع حمله تروریستی چند وقت پیش در روسیه که دا/عش شاخه خراسان مسئولیت آن را بر عهده گرفت می تواند تعهدات واقعی طا-لبان به امریکا در زمینه تروریزم را مشخص کند.
خیلی بیهوده نیست اگر بگوییم طا-لبان در اصل به امریکا تعهد سپرده با استفاده از تروریزم روسیه و چین را زمین گیر کند.
نباید فراموش کرد که براساس گزارش سیگار مبنی بر  پرداخت مبالغ هنگفت به طا-لبان از سوی امریکا در حدود چهار سالی که طا-لبان دوباره بر افغانستان مسلط شده اند، طا-لبان در اصل مجری فرامین امریکاست و امریکا نیز به طا-لبان وعده سپرده کاری به نحوه رفتار آنان در افغانستان با مردم افغانستان و زنان ودیگر مسائل نداشته باشد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا