آخرین اخباراسلایدشوایرانجنگجهانرسانه‌هامنطقه

نیویورک تایمز: اشتباه اسرائیل، عامل تشدید درگیری با ایران شد

خبرگزاری دید: روزنامۀ نیویورک تایمز در گزارشی، به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشته است که «اشتباه محاسباتی مقامات رژیم اسرائیلی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، منجر به تشدید درگیری با تهران شد». در این گزارش آمده است؛ «مقامات آمریکا که به طور علنی از رژیم اسرائیل حمایت می‌کردند، اما به طور خصوصی از اینکه این کشور بدون مشورت با واشنگتن چنین اقدام تهاجمی علیه ایران انجام بدهد، ابراز خشم کردند».

به نقل از رادیو فرانسه؛ نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از چندین مقام آمریکایی که نام آنها فاش نشده نوشته است که مقامات رژیم اسرائیلی به آنها گفته‌اند که «حمله به کنسولگری ایران در سوریه را اقدامی تحریک‌آمیز نمی دانستند و به همین دلیل تا آخرین لحظه آمریکا را از تصمیم خود مطلع نکردند».

بنا به گفتۀ این مقامات آمریکایی که پس از حملۀ صورت گرفته علیه کنسولگری ایران در دمشق وارد گفتگوهای سطح بالا با مقامات ارشد اسرائیل شده بودند، «اسرائیلی‌ها به شدت دچار اشتباه محاسباتی شده بودند زیرا فکر می‌کردند که ایران واکنش شدیدی نشان نخواهد داد».

به گزارش نیویورک تایمز، «اسرائیل تنها لحظاتی قبل از حملۀ اول آوریل – ۱۳ حمل علیه کنسولگری ایران در دمشق، آمریکا را از وقوع این حمله مطلع کرده و نزدیکترین متحد خود را غافلگیر کرده بود».

یک مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفته است که «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی و برت مک‌گورک هماهنگ‌کنندۀ امور خاورمیانه در دولت جو بایدن، می‌دانستند که این حمله می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد».

در ادامۀ این گزارش آمده است «مقامات آمریکا که به طور علنی از اسرائیل حمایت می‌کردند، اما به طور خصوصی از اینکه این کشور بدون مشورت با واشنگتن چنین اقدام تهاجمی علیه ایران انجام بدهد، ابراز خشم کردند».

نیویورک تایمز نوشته است «حتی پس از اینکه مشخص شد که ایران دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد، مقامات آمریکایی و اسرائیلی ابتدا تصور می‌کردند که مقیاس این پاسخ نسبتاً محدود خواهد بود، پیش از اینکه بارها و بارها در ارزیابی خود تجدیدنظر کنند».

بر اساس این گزارش، «پیش‌بینی اولیۀ ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از پاسخ احتمالی ایران این بود که جمهوری اسلامی حداکثر ۱۰ موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل شلیک می‌کند اما در اواسط هفتۀ گذشته آنها متوجه شدند که ایران طرح حملۀ گسترده‌تری را در نظر دارد و سپس تخمین زدند که تهران بین ۶۰ تا ۷۰ موشک زمین به زمین شلیک می‌کند اما در نهایت پیش‌بینی آنها از آنچه روی داد بسیار کمتر بود».

بنا به نوشتۀ نیویورک تایمز، در پی حملۀ تلافی‌جویانۀ ایران به اسرائیل که با پرتاب بیش از ٣۰۰ پهپاد و موشک صورت گرفت، مقامات آمریکا از اسرائیل خواسته‌اند که دفاع خود را موفقیت آمیز خوانده و یک پیروزی قلمداد کند و اقدام به پاسخ متقابل نکند.

این در حالی است که به رغم تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تنش در منطقه، مقامات اسرائیلی همچنان تأکید می‌کنند که حملۀ ایران را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا