آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

آغاز نوزدهمین نشست همکاری شانگهای در بیشکک

نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور سران کشورهای عضو دایم هند، قزاقستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبیکستان و قرغیزستان و اعضای ناظر از جمله ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان آغاز به کار کرد.
به نقل از آژانس خبری ملی قرغیزستان، نوزدهیمن نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از صبح امروز(جمعه ۲۴جوزا) در بیشکک آغاز به کار کرد. این اجلاس در محل اقامتگاه دولتی آلا-آرشا برگزار شد.
سورنبای جین‌بیک‌اف رییس‌ جمهور قرغیزستان در حاشیه این نشست با مهمانان دیدار کرد و به آن‌ها خیرمقدم گفت. جلسات قرار است در چارچوب‌های مختلفی برگزار شود و تا ساعت ۱۵ امروز به وقت بیشکک، ادامه خواهد داشت.
سران کشورهای هند، قزاقستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و قرغیزستان به عنوان اعضای دایم سازمان همکاری شانگهای در این نشست حضور دارند. علاوه بر این، روسای جمهور بلاروس، افغانستان، ایران و مغولستان نیز به عنوان اعضای ناظر در این اجلاس شرکت خواهند نمود.
در همین راستا بیش از ۵۰۰ خبرنگار خارجی و محلی به نمایندگی از رسانه‌های مختلف قرار است این نشست در بیشکک را پوشش خبری بدهند.
بر اساس گزارش‌های اعلام شده، انتظار می‌رود ۲۰ سند نهایی در این نشست بر اساس توافق سران کشورهای عضو، به تصویب برسد. در میان این اسناد، اعلامیه بیشکک و اسنادی در زمینه‌های دیگر همچون مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مقابله با تروریزم، وجود دارد.
سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک چارچوب امنیتی منطقه‌ای سال ۲۰۰۱ به ابتکار چین و با حضور روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبیکستان تشکیل شد. در سال ۲۰۱۵ کشورهای هند و پاکستان نیز به عضویت دایم این سازمان در آمدند و ایران، مغولستان، بلاروس و افغانستان نیز در این بازه به عنوان اعضای ناظر سازمان فعالیت می‌کنند. در سال‌های گذشته تلاش‌هایی از سوی ایران برای تبدیل وضعیت عضویت خود در این سازمان، به عضویت دایم صورت گرفته که تاکنون موفق نبوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا