آخرین اخباراجتماعافغانستان

آلودگی هوا در کابل رو به وخامت است

رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که هرچند در حال حاضر، کابل از نظر آلودگی هوا نسبت به شهرهای اسلام‌آباد، کراچی و دهلی نو در وضعیت بهتری قرار دارد؛ اما این شهر نهمین شهر الوده‌ آسیا است.
به گزارش خبرگزاری دید، با فرا رسیدن فصل سرما و آلودگی بیش از حد هوا در کابل، مجلس نمایندگان وضعیت هوا در شهرهای بزرگ کشور به ‌ویژه کابل را نگران‌ کننده خوانده و تاکید کردند که آلودگی هوا همانند انتحاری و انفجار، کشنده بوده و جان شهروندان را می‌گیرد.
در همین حال، غلام ‌محمد ملکیار سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست و رییس کمیسیون جلوگیری از آلودگی هوا در پاسخ به انتقاد نمایندگان مجلس گفت که این اداره، اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از آلودگی بیشتر انجام داده‌ است.
به گفته‌ وی، اقدامات انجام شده باعث شده تا آلودگی هوا از ۱۵۰۰ به ۴۵۰ میلی مایکرون کاهش یابد، اما آن‌ها از این کاهش نیز راضی نیستند.
سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست در ادامه افزود که برخی نهادهای دیگر مرتبط با حفاظت از محیط زیست نیز طرح‌هایی را برای جلوگیری بیش از حد آلودگی هوا تهیه کرده‌اند.
ملکیار با بیان ‌این‌که برای حمام‌های شهر نیز فیلترهایی مد نظر گرفته شده تا دود حاصل از سوخت مواد سنگواره‌ای(فوسیلی) را تصفیه کند، نبود برق این طرح را با مشکل مواجه کرده است.
فعالیت داش‌هاش خشت‌پزی، گشت و گذار موترهای کهنه و استفاده باشندگان شهر از سوخت‌های فوسیلی از عمده‌ترین آلاینده‌های محیط زیست به شمار می‌رود.
وزارت صحت عامه کشور نیز گزارش داده بود که سالانه ۳۰۰۰ نفر قربانی آلودگی هوای کابل می‌شوند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا