آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا سازمان همکاری اسلامی می‌تواند از بحران افغانستان جلوگیری کند؟

پس از خروج امریکا معضل به رسمیت شناختن سیاسی و مشروعیت طا-لبان، افغانستان را در بلاتکلیفی قرار داده است. افغانستان تا حد زیادی به کمک های خارجی وابسته است و پس از مسدود شدن میلیاردها دالر از ذخایر بانک مرکزی، این کشور با یک بحران انسانی قریب‌الوقوع مواجه است.

پیامدهای نادیده گرفتن بحران در افغانستان، جنگ داخلی و ناآرامی، قحطی، بیماری‌های گسترده و مهاجرت مردم به کشورهای همسایه خواهد بود. این امر فشار زیادی بر کشورهای همسایه که در حال حاضر میزبان میلیون‌ها پناهجوی افغان هستند، وارد می‌کند.
در ۴ دسمبر سال جاری، وزیر امور خارجه پاکستان شاه محمود قریشی اعلام کرد که پاکستان میزبان نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در ۱۹ دسمبر در اسلام‌آباد خواهد بود. هدف از این کار افزایش آگاهی در مورد نیازهای بشردوستانه وخیم مردم افغانستان و دستیابی به آنها است.
سازمان همکاری اسلامی متعهد به کمک‌های اقتصادی برای جلوگیری از بحران انسانی و در نهایت سقوط اقتصاد افغانستان است. فاجعه انسانی که در افغانستان اتفاق می‌افتد، این پوتانسیل را دارد که وضعیت امنیتی ناپایدار در داخل کشور را مختل کند و منجر به بی‌ثباتی منطقه‌ای شود.
هدف نشست سازمان همکاری اسلامی، بررسی همه جانبه وضعیت و تلاش در جهت یافتن راه حل برای مشکلاتی است که افغانستان با آن مواجه است. هدف از این نشست فقط تعهد دادن به کمک نیست، بلکه یافتن راه‌هایی برای اطمینان از رسیدن کمک به مردم افغانستان است.
سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷ کشور عضو است که در چهار قاره پراکنده شده‌اند. این دومین سازمان بزرگ در جهان است و در حالت ایده‌آل باید به عنوان صدای امت اسلامی عمل کند. اهداف اصلی آن ترویج صلح و هماهنگی بین‌المللی در بین مردم، صرف نظر از وابستگی های مذهبی آنهاست.
اگر دارایی‌های مسدود شده افغانستان برای مقابله با نیازهای رو به رشد آزاد نشود، ممکن است این کشور با سقوط اقتصادی مواجه شود.
نتیجه مورد انتظار این کنفرانس ممکن است به رسمیت شناختن طا-لبان نباشد، اما حداقل گامی در جهت درست برای جلوگیری از فاجعه انسانی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا