آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

احتمال« وحدت» شاخه‌های حزب وحدت/ محقق به اردوی عبدالله خواهد پیوست؟

منابع نزدیک به آقای محقق گزارش کرده‌اند که محقق برای پیوستن به تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی چراغ سبز نشان داده است

پس از بروز اختلافات درونی در تکت انتخاباتی « صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر، تیم انتخاباتی« ثبات و همگرایی» و شخص آقای داکتر عبدالله، دیدار‌های پی‌هم با محمد محقق معاون دوم دسته انتخاباتی صلح و اعتدال و معاون دوم ریاست اجرایی داشت. در چهار روز عید داکتر عبدالله، کریم خلیلی و محمد محقق چند بار باهم دید و باز دید داشته‌اند. بسیاری‌ها در پیوند به این دیدار‌ها نوشتند و تبصره کردند که احتمال دارد آقای محقق به تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی روی بیاورد. هر چند منابع نزدیک به آقای خلیلی این احتمال را رد می‌کنند.
تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، فروپاشی این دسته انتخاباتی را رد می‌کند و با صدور اعلامیه‌‌ای تاکید می‌کند که برای این تیم انتخاباتی صلح اولویت دارد و به همین علت پیکار‌های انتخاباتی خود را معلق کرده است.
رادیو آزادی و آریانا نیوز به نقل از منابع نزدیک به آقای محقق گزارش کرده‌اند که محقق برای پیوستن به تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی چراغ سبز نشان داده است. در حال حاضر، کریم خلیلی و جنرال عبدالرشید دوستم از متحدان انتخاباتی عبدالله هستند و اسد‌الله سعادتی و داکتر عنایت‌الله بابر فرهمند را به عنوان معاونان اول و دوم او معرفی کرده‌اند. محقق که اکنون معاون دوم ریاست اجرایی حکومت است، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ از متحدان داکتر عبدالله بود که در انتخابات آتی، همزمان با عطامحمد نور، محمد یونس قانونی و برخی‌ دیگر با محمد حنیف اتمر، تکت انتخاباتی صلح و اعتدال را سر و سامان دادند.
برخی از نزدیکان داکتر عبدالله در ریاست اجرایی، با نشر تصاویر محقق و عبدالله نوشته‌اند:« به زودی»
دیدار‌های کریم خلیلی و محقق و احتمال«وحدت» دو شاخه حزب وحدت اسلامی:
در چند روز گذشته، کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز باهم دید و باز دید داشته‌اند. اکنون گزارش‌هایی وجود دارد که احتمال دارد هر دو شاخته حزب وحدت ادغام شوند. منابع نزدیک به کریم خلیلی این احتمال را رد می‌کنند و محال می‌دانند. ادغام شاخه‌های حزب وحدت در حالی مطرح می‌شود که در گذشته‌ها نیز چنین بحث‌هایی مطرح بوده است. پس از ترور عبدالعلی مزاری در سال ۱۳۷۳ توسط طالبان، اندکی بعد حزب وحدت اسلامی افغانستان، به رهبری عبدالعلی مزاری به شاخه‌های حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و حزب وحدت اسلامی افغانستان تقسیم شد. آقای محقق با اضافه کردن پسوند« مردم» رهبر شاخه دیگر حزب وحدت شد.
در دوره پسا طالبان، کریم خلیلی و محمد محقق در هیچ انتخابات و بازی‌های سیاسی متحد هم دیگر نبوده‌اند. در میان جامعه هزاره هم از هر دو چهره انتقاد دارند. گفته می‌شود از این‌که روند صلح، به مراحل حساس خود رسیده است، محقق و خلیلی این اتحاد را نیاز می‌پندارند. با این وجود در روز‌های آِینده معلوم می‌شود که این احتمالات به واقعیت منجر می‎شود یانه.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا