آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

اختلافات عمیق در تیم طالبان؛ جنگ قدرت میان استانکزی و برادر

شکوهمند- خبرگزاری دید
اختلاف در میان اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر از روزی پر رنگ شد که ملا برادر از پاکستان به دوحه رفت اما یک سند تازه که اختلافات اعضای تیم طالبان را در قطر بررسی کرده و به خبرگزاری دید رسیده نشان می‌دهد که اختلافات میان اعضای بلندپایه این گروه در قطر عمیق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

بر بنیاد این سند که به صورت محرم از سوی انستیتوت مطالعات امنیتی به تاریخ ۲۲ میزان سال روان مکتوب شده، اعضای تیم مذاکراتی طالبان به سه دسته در محور ملا برادر، ملا عباس استانکزی و یک دسته دیگر که منفک شده ولی دوحه را ترک نمی‌کنند.
این سند حاکی است ملا برادر در تلاش کنار زدن ملا عباس و ملا حکیم بوده و خود می‌خواهد با غربی‌ها کنار بیاید. سند افزوده که در محور ملا برادر ملا خیرالله خیرخواه و ملا فاضل مظلوم جمع هستند.
دسته دوم در محور ملا عباس استانکزی جمع شده و همچنان ملا منان عمری برادر ملا عمر، ملا عبدالحکیم رییس جدید هیئت طالبان و برخی اعضای دیگر از او حمایت می‌کنند.

برخی طالبان اما ملا استانکزی را نمی‌خواهند و خواستار برکناری او هستند. طالبان حتا او را طالب نمی‌دانند ولی این سند می‌گوید که او در تلاش تخریب مذاکرات و انتقال محل مذاکره ازدوحه به یک کشور دیگر عربی و احتمالاً امارات متحده عرب است.
در سند درج شده که ملا حکیم در میان طالبان از احترام زیادی برخوردار است، ولی ملا آبرادر او را مانع مذاکرات قلمداد نموده و هر گاه فرصت مساعد شود، از او به عنوان «ملا کوکنار» یاد می‌کند. سند گفته است که هم اکنون لقب «ملا کوکنار» در دوحه مشهور شده است.
در مقابل این، تیم عباس استانکزی ملا برادر و طرفدارانش را متهم به اخذ پول از امریکایی‌های می‌نمایند. در این مکتوب محرم درج شده که ملا برادر واقعاً هم از امریکایی‌ها پول دریافت نموده و آن را نزد برادرزاده‌اش به کویته می‌فرستد. در این سند اما نام برادر زاده ملا برادر و مقدار پول ذکر نشده است.

ضعف طالبان در مذاکرات:
در بخش دیگری از سند اشاره شده که تاکنون تیم مذاکراتی دولت قوی عمل کرده و طالبان از موضع ضعف و خشم و غیر منطقی وارد گفت‌وگو شده‌اند. در این مکتوب محرم آمده که تیم دولت با پیش کشیدن قرآن و سنت به عنوان مبنای مذاکرات تیم طالبان را به چالش کشیده و تیم طالبان که می‌خواهد مبنای مذاکرات توافقنامه این گروه با امریکا باشد، دوست ندارد که اعضای جنگی طالبان از این موضوع با خبر شوند چون در آن صورت مشروعیت نیم بند دفتر قطر نیز در نزد آنان صدمه جدی می‌بیند.
ملاقات‌های جداگانه:
در سند مکتوب است که اکنون تیم دولت از موضع قوی تر وارد عمل شده و ملاقات‌های جداگانه‌ای را با اعضای تیم طالبان آغاز کرده است. این سند می‌گوید که تیم دولت زیاد حرف نمی‌زند و بیشتر از طالبان می‌شنود. سند محرم نتیجه گیری کرده است که این موضوع سبب شده که تیم دولت پیش از آغاز مذاکرات مستقیم بتواند پلان‌های طالبان را دانسته و تجزیه و تحلیل نماید.
گمان می‌رود که اختلافات در تیم طالبان با گذشت هر روز بیشتر شده و احتمالاً جنگجویان این گروه از این که نمایندگان شان قرآن و سنت را به عنوان مبنا قبول نکرده‌اند آگاه شده و اکنون کار برای این تیم سخت تر شده است. چنین می‌پندارم که در هفته‌های آتی شاهد تحولات زیادی در دوحه خواهیم بود و امکان دارد که تیم طالبان کلاً جایگزین شود. با این حال، ادامه حملات خشن طالبان در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد که توافقنامه این گروه با امریکا نیز نزد ماشین جنگی این گروه پشیزی ارزش نداشته و این نشان از از چند دستگی در صفوف طالبان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا