آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

انستیتوت صلح امریکا:

ادغام جنگجویان طالبان در صفوف نیروهای امنیتی چالش برانگیز است

انستیتوت صلح امریکا در گزارشی تحت عنوان «بدون بازگشت به عقب؛ توافق سکتور امنیتی پسا-صلح افغانستان» به چالش‌های فرا روی ادغام جنگجویان طالبان در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پرداخته و آن را برای رهبران آینده این کشور چالش‌برانگیز خوانده است.


به گزارش خبرگزاری دید، انستیتوت صلح امریکا در گزارش خود به چالش‌های عصر پسا-صلح در مورد ادغام جنگجویان طالبان در جامعه افغانستان، به ویژه در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پرداخته است.
این گزارش با اشاره به این که حدود ۶۰ هزار جنگجوی طالبان باید در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادغام شوند، گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان پس از توافق‌نامه صلح نیز به مشاوره و کمک‌های مالی طولانی‌مدت نیاز خواهد داشت.
این گزارش با بیان این که ادغام جنگجویان طالبان باید یکی از موضوعات آجندای مذاکرات صلح باشد، می‌افزاید خلع سلاح طالبان یک کار بسیار دشوار در سال‌های پسا-صلح برای رهبری آینده افغانستان خواهد بود که ممکن با چالش‌های امنیتی مواجه شود.
در گزارش آمده است: موضوع مهم دیگر برای توافق‌نامه پسا-صلح در افغانستان، شروع گفت‌وگوهای اکنون میان‌افغانی، به شمول جمهوری اسلامی افغانستان و طرف‌های طالبان و شرکای امنیتی آن‌ها و کشورهای کمک‌کننده جهان در مورد مسائل احتمالی عملیاتی و راه‌حل‌های مختلف آن است.


بر بنیاد این گزارش، چالش‌های امنیتی پسا-صلح و کاهش منابع بین‌المللی به پیکربندی و ارزیابی مجدد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیاز دارد تا روی افزایش توانایی‌ها و هماهنگی‌های اطلاعاتی و عملیات‌های ضدشورشی و ادامه عملیات‌های ضدتروریزم تمرکز بیشتر شود.
این گزارش گروه تروریستی داعش-شاخه خراسان را یکی دیگر از تهدیدها در عصر توافق پسا-صلح با طالبان در افغانستان خوانده و افزوده است که این گروه تروریستی احتمالاً به حملات گسترده خونین خود ادامه خواهد داد.
گزارش می‌افزاید: وزارت دفاع افغانستان باید تهیه هواپیما را در اولویت خود قرار دهد، زیرا نگهداری آن آسان و ارزان و برای ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده مناسب است.
بر مبنای این گزارش، خطرات جدی درگیری و جنگ حتی پس از نهایی‌شدن توافق‌نامه صلح در افغانستان وجود خواهد داشت.
گزارش همچنین بیان می‌کند که برای بازیگران بین‌المللی، تروریزم برجسته‌ترین تهدید برای امنیت افغانستان خواهد بود، حتی پس از امضای توافق‌نامه صلح.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا