آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلفرهنگ و دانش

اربعین حسینی بزرگترین تجمع انسانی جهان

اربعین بزرگ‌ترین تجمع مسالمت‌آمیز در تاریخ بشریت است. تجمی که برای آن پرچم سرخ و گلگون که برای عدالت و آزادی بشریت تا آخرین قطره خون ایستاد راه‌پیمایی می‌کنند و تا مزار آن حضرت لبیک کنان به حرکت می‌آیند



“حسین سیاستمداری نیست که بخاطر شراب خواری و سگ‌بازی یزید، با او درگیری پیدا کرده باشد و این حادثه غم‌انگیز اتفاق افتاده باشد! او وارث پرچم سرخی است که از آدم، همچنان دست به دست، بر سر انسانیت می‌گردد و اکنون بدست او رسیده است… این پرچم را دست به دست، به همه راهبران مردم و همه آزادگان عدالت‌خواه در تاریخ بشریت سپرده است… در آخرین لحظه‌ که پرچم را از دست ‌گذارد به همه نسل‌ها و در همه عصرهای فردا فریاد بر آورد که ” آیا کسی هست که مرا یاری کند؟”. (حسین وارث آدم، دکتر علی شریعتی، انتشارات قلم)
اربعین حسینی جواب همین سوال حسین ابن علی است؛ سوالی که می‌پرسد «آیا کسی هست که مرا یاری کند؟» سالانه ملیون‌ها آدم از سراسر جهان در این روز که نماد آزادگان و عدالت‌خواهان جهان است شرکت می‌کنند. اربعین بزرگ‌ترین تجمع مسالمت‌آمیز در تاریخ بشریت است. تجمی که برای آن پرچم سرخ و گلگون که برای عدالت و آزادی بشریت تا آخرین قطره خون ایستاد راه‌پیمایی می‌کنند و تا مزار آن حضرت لبیک کنان به حرکت می‌آیند. فلسفه اربعین حسینی و حضور ملیونی مردم در این روز چیزی نیست جز لبیک به صدایی که مردم را برای آزادی و عدالت فرامی‌خواند.
اربعین حسینی بزرگ‌ترین تجمع دینی در جهان
همواره آیین‌ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت‌بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می‌کنند. هندو‌ها با باور بر این‌که با شستشو در رودخانه گنگا گناهان‌شان پاک می‌شود در طول مدت ۶۰ روز در این دریاچه حضور می‌یابند. معبد بودایی سن سوجی واقع در جاپان با حضور ملیونی در هر سال برای سه روز شاهد تجمع پیروان خود است یا واتیکان، محل اقامت پاپ و مرکز کلیسای کاتولیک جهان. اما آن‌چه اربعین حسینی را مجزا می‌دارد گذشته است فلسفه و درون مایه آن، تجمع بزرگ مردمی که در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۲۰ ملیون نفر رسید است و در کنار آن خدمتی که مردم این شهر به زائرین انجام می‌دهند، نه تنها نشان‌گر یک تجمع بزرگ انسانی است که یک همدلی بزرگ را میان مردم در این تجمع نیز نشان می‌دهد.
اربعین حسینی؛ ماراتون سیاست و مذهب در خاورمیانه
چنان که ذکر شد این تجمع از دو جنبه قابل درنگ است. یکی از جهت پیام آن که برخلاف دیگر ادیان که انسان را به صبوری و تحمل در برابر ظلم دعوت می‌کند و امید رستگاری در دنیایی دیگر را می‌دهد، اربعین نمادی از ایستادگی و حرکت بر علیه ظلم در همین دنیا است و پرچمی است که از آدم به حسین ابن علی رسیده و او نیز آن را چون صدایی جاویدان به سوی آیندگان فرستاده است. تجمعی این چنینی با درون‌محتوایی که به سیاست روز ارتباط دارد و از پیروان‌اش می‌خواهد بر زندگی امروزشان تسلط پیدا کنند خود بزرگ‌ترین ماراتون یا راه‌پیمایی در خاورمیانه است که از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند و هزاران تن از هموطنان مان نيز از شرکت کنندگان در این همايش عظيم است.
حضور زائرین افغانستانی در اربعین حسینی
تنها امسال در حدود ۴۰ هزار تن از مردم افغانستان برای حضور در این مراسم عزم عراق کردند. ولي شاهد سرگردانی‌های بسیاری از این زائرین برای دریافت ویزای عراق بودیم. گذشته از دلیل امنیتی آن‌چه اصلی‌ترین دلیل را در این سرگردانی رقم زد؛ رابطه ضعیف دولت افغانستان با كشور عراق بود، دولت می‌باید به تمام اعتقادات مردم خویش احترام بگذارد و زمینه سهولت را برای آن‌ها فراهم کند، تجمع‌ها در روز عاشواری حسینی در افغانستان به خوبی نشان می‌دهد که مردم ما علاقه خاص به امام حسين عليه السلام و اهل بيت پيامبر دارند . دولت باید برای سهولت بخشیدن به این موضوع روابط خویش را با عراق گسترده‌تر کند. یکی از مشکل‌های اساسی طی مراحل پاسپورت زائرین از کشور سومی است و باعث سرگرداني و هزينه هاي مادي زياد براي مردم مي گردد.
حرف آخر
اربعین حسینی فلسفه همدلی تمام پیروان عدالت و آزادی است، فلسفه‌ای که پیروان خود را به فعال بودن در زندگی کنونی رهنمایی کرده و از آن‌ها می‌خواهد در برابر ظلم بی‌تفاوت نباشند. کشورها با احترام به عقاید مردم خود تمام زمینه را برای ایجاد سهولت و اشتراک در این مراسم مهیا می‌سازند. دولت افغانستان نیز نباید فلسفه این روز بزرگ را نادیده گرفته و در پرتو نفاق‌های مذهبی از آن بگذرد. از سویی دیگر بزرگان دینی باید این روز را چنان که فلسفه اصلی آن است به مردم توضیح دهند و هدف والای این روز را تنها در عزاداری پنهان نکنند که اربعین حسینی استواری و حرکت به سوی جهانی عاری از ظلم است.

مهدی سرباز – خبرگزاری دید

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا