آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ارگ موفق به برگزاری انتخابات خواهد شد؟

از آن‌جایی که غنی خواهان گفت‌وگو‌ی دولت با طالبان است، تلاش خواهد کرد که انتخابات برگزار شود. او بارها گفته که باید انتخابات برگزار شود و حکومت بعدی گفت‌و‌گوهای صلح را رهبری کند

محمد اشرف غنی اصرار بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن دارد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود. آقای غنی که از نامزدان انتخابات است، روز یک‌شنبه در مراسم نماز عید سعید اضحی، در ارگ در باره صلح و انتخابات گفت که « حکومت وحدت ملی» در آخرین روزهای عمرش قرار دارد و نمی‌تواند روی مسایل پیچیده و دشواری چون صلح، تصمیم بگیرد. از این‌رو نیاز است که انتخابات برگزار شود و دولت منتخب و با صلاحیت آینده در مورد صلح تصمیم بگیرد.
آقای غنی برگزاری انتخابات را برای افغانستان حیاتی خواند و تاکید کرد تمام ترتیبات برای برگزاری انتخابات اتخاذ گردیده است. او همچنان به گروه طالبان گفت که افغانستان و مردم آن هیچ‌گاه به زور مجبور به اطاعت نشده‌اند – نمی‌شوند. غنی از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی خواست متحد شوند و بار دیگر تاکید کرد که افغانستان صلح پایدار و با عزت می‌خواهد.
اکنون پرسش این است که آیا آقای غنی موفق به برگزاری انتخابات خواهد شد یانه؟
ایالات متحده امریکا بیشتر از دیگر طرف‌ها برای رسیدن به یک توافق با گروه طالبان عجله دارد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، به کرات گفته که این کشور برای دست‌یابی به یک توافق با طالبان عجله دارد. وزارت خارجه امریکا چندی پیش اعلام کرد که نیرو‌های امریکایی پیش از سال ۲۰۲۰ افغانستان را ترک خواهند کرد. هشتمین دور مذاکرات قطر میان نمایندگان طالبان و دیپلمات‌های امریکا به پایان رسید. گفت‌وگو‌های صلح و شتاب امریکا برای رسیدن به توافق سیاسی با طالبان، چالشی بوده در برابر برگزاری انتخابات. در حال حاضر صلح و انتخابات در تقابل قرار دارد. بسیاری از تکت‌های انتخاباتی نگاه شان به گفت‌وگو‌های صلح است. دسته انتخاباتی« صلح واعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر پیکار‌های انتخاباتی خود را به تعلیق در آورده و گفته برای این تکت انتخاباتی صلح اولویت دارد.
در چند روز گذشته، یک‌بار دیگر بحث تاخیر یا تعویق انتخابات ریاست جمهوری در کابل مطرح شد. آقای غنی روز یک‌شنبه این موضوع را نیز رد کرد و تاکید کرد که خارجی‌ها در انتخابات دخالت نمی‌کنند. اخیراً سخنگوی گروه طالبان گفته برگزاری انتخابات تلاشی است برای تخریب پروسه صلح.
چالش‌هایی که در برابر برگزاری انتخابات و آقای غنی قرار دارد:
۱-طالبان از برگزاری انتخابات حمایت نمی‌کند و این پروسه را تهدید کرده است
۲-عجله و رویکرد شتاب‌زده امریکا برای رسیدن به یک توافق سیاسی
۳-نبود یک اجماعی داخلی در برگزاری انتخابات
۴ عدم اجماع جهانی مبنی بر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
این چهار مورد بدون شک از چالش‌های جدی در برابر پروسه انتخابات پنداشته می‌شود. آقای غنی اگر اصرار دارد که انتخابات برگزار شود، باید از این چالش‌ها عبور کند. به طور نمونه حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور پیوسته تاکید دارد که برگزاری انتخابات یک توطئه است. نگاه کمپاینی و انتخاباتی تیم «دولت ساز» به منابع و امکانات دولتی موجب گردیده است که اجماعی برای برگزاری انتخابات شکل نگیرد. بسیاری از تکت‌های انتخاباتی سخن از تحریم انتخابات زده‌اند. از آن‌جایی که غنی خواهان گفت‌وگو‌ی دولت با طالبان است، تلاش خواهد کرد که انتخابات برگزار شود. او بارها گفته که باید انتخابات برگزار شود و حکومت بعدی گفت‌و‌گوهای صلح را رهبری کند. غنی از مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان راضی نیست و کلی اعتراض دارد. آقای غنی در مراسم نماز عید، گفت که نیاز است در شش ماه آینده دولت منتخب روی کار آید تا مردم به آن صلاحیت واضح دهد و بر مبنای آن مشکلات حل شود.
زلمی خلیلزاد چندی پیش گفت مذاکرات میان افغانی پس از نهایی شدن توافق میان امریکا و طالبان برگزار خواهد شد. روشن نیست که توافق میان امریکا و طالبان چه زمانی نهایی می‌شود و مذاکرات میان‌افغانی هم چه زمانی آغاز خواهد شد. مقامات امریکایی گفته بودند که انتظار دارند فرایند صلح پیش از برگزاری انتخابات به نتیجه برسد. با توجه به عجله امریکا، این کشور تلاش خواهد که پیش از انتخابات مذاکرات منجر به توافق سیاسی با طالبان شود. این‌که امریکا دنبال چه نوع توافق با طالبان است، واقعیت این است که چیزی نمی‌دانیم.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا