آخرین اخبارافغانستانسیاستمصاحبه

شورای بلوچ‌‏های افغانستان:

از جامعه جهانی می‌خواهیم در تقلبات انتخاباتی سهیم نشود!

خواست مردم افغانستان و قوم بلوچ که بخشی از مردم افغانستان است از حکومت این بود که وضعیت را در تمام حوزه‏ها تغییر بدهد و مردم نسبت به زندگی شان خوش‏بین شوند که متاسفانه این طور نشد و رهبران نظام، دچار انحصار گرایی و خود خواهی شدند.


این روز‏ها که تقابل ارگ، قصر سپیدار و بلخ به اوج تیره‌‏گی رسیده است و از سوی گمان‌زنی‌ها در مورد انتخابات سال آینده پارلمانی و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، در بخش‏‌های مختلف کشور بزرگان قومی، سیاسی و مردم به گونه گسترده در همایش‌‏های جداگانه یا ازعطا محمد نور حمایت کردند و او را تنها رهبری دانستند که در برابر زورگویی و برای تامین حقوق مردم گام برداشته است. یا در همایش‌های سیاسی و مردمی نسبت به انتخابات و چالش‌های آن و امکان تقلب دوباره در آن هشدار دادند.
خواستیم در این دو زمینه که در کل با هم بی‌ربط نیست، گفت‌وگویی داشته باشیم با جناب آقای نظام‌الدین فطرت رییس شورای بلوچ‌های افغانستان که اینک خدمت شما تقدیم می‌شود.
گفت‌وگو از اختر سهیل.
خبرگزاری دید: چطور شد که بلوچ‏‌های افغانستان تصمیم گرفتند از عطا محمد نور اعلام حمایت کنند؟
نظام‌الدین فطرت: تا وقتی که عطا محمد نور سر قول‏اش باشد، بلوچ‏‌های افغانستان حاضر‏ند تا در کنار او باشند و ما بلوچ‏‌ها خوش قول هستیم و برای آقای نور حتی « سر می‏‌دهیم ».
خبرگزاری دید: از دید بلوچ‏‌های افغانستان عطا محمد نور چه ویژه‌‏گی دارد که از او حمایت کردید؟
نظام‌الدین فطرت: استاد عطا از رهبران و سیاست‏مداران با اقتدار کشور است و تنها کسی است که در برابر انحصارگرایی و خودخواهی‌‏های ارگ به منظور تامین عدالت و امنیت ایستاده است و ما حمایت‏‌اش می‌کنیم و شخص آقای نور در میان قوم بلوچ که در سراسر کشور زندگی می‏‌کنند، محبوب است.
خبرگزاری دید: جریان‌‏های سیاسی زیادی فعالیت دارند، چطور کنار یکی آن‌ها نرفتید؟
نظام‌الدین فطرت: استاد عطا شخص پاک‌دل و مردم‌دوست است و ما بلوچ‌‏ها پس از ماه‏‌ها غور به این نتیجه رسیده‏ایم که عطا محمد نور واقعاً شایسته حمایت کردن است و خواست او خواست مردم نیز می‌باشد.
خبرگزاری دید: خواست بلوچ‌‏های افغانستان از استاد عطا چیست؟
نظام‌الدین فطرت: خواست مردم بلوچ از عطا محمد نور خواست تمام مردم این کشور است که همان تامین عدالت و امنیت است و او به این خواسته‌‏ها رسیده‏‌گی می‏‌کند.
خبرگزاری دید: بلوچ‌‏های افغانستان به حقوق شان دست پیدا نکرده‌‏اند؟
نظام‌الدین فطرت: بدبختانه تبعیض در برابر قوم بلوچ از سوی حکومت‏‌های گذشته وجود داشته است و فعلاً هم این ظلم بالای این قوم در افغانستان جریان دارد. حکومت‏‌های محلی در ولایت‌‏های مختلف حاضر نیستند به دلیل تبعیض به این قوم تذکره یا « سند هویت » بدهند.
خبرگزاری دید: آیا از نفوس‏ بلوچ‏‌های افغانستان آمار دقیق وجود دارد؟
نظام‌الدین فطرت: متاسفانه به علت ناامنی‌‏های گسترده در کشور آمار دقیق از نفوس بلوچ‏‌ها در افغانستان موجود نیست اما می‏توان گفت: که در کل کشور ۶ میلیون بلوچ زندگی می‏‌کنند و تنها در ولایت هلمند ۷۰ فصید باشنده‏گان آن را قوم بلوچ تشکیل می‏‌دهد.
خبرگزاری دید: این ۶ میلیون بلوچ در کدام ولایت‌‏ها زندگی می‏‌کنند؟
نظام‌الدین فطرت: این ۶ میلیون قوم بلوچ در ۲۸ ولایت افغانستان در زون‌‏های مختلف شمال، شمال شرق، مشرقی و… زیست دارند.
خبرگزاری دید: آیا هماهنگی هم میان قوم بلوچ در کشور وجود دارد و اگر ندارد چرا؟
نظام‌الدین فطرت: برای همه معلوم است که بلوچ‌‏های افغانستان مرز نشین هستند. اما خوشبختانه اندک اندک نسل تحصیل کرده در میان قوم بلوچ بیشتر شد و این موجب شد تا توسط همین نسل تحصیل کرده بلوچ‏‌های افغانستان هماهنگ شوند.
خبرگزاری دید: بلوچ‏های افغانستان در ساختار قدرت شامل‏‌اند؟
نظام‌الدین فطرت: قوم بلوچ در تلاش‏ هستند تا تبعیضی که علیه این قوم در افغانستان از سوی حکومت‌‏های مختلاف اعمال شده است از میان برده شود و بلوچ‌‏ها در ساختار قدرت شامل شوند. بلوچ‌‏ها حتی در ولایت‏‌هایی که نفوس بیشتری دارند یک ولسوال ندارد. ودر شورای ملی یا مجلس نمایندگان تنها یک عضو داریم.
خبرگزاری دید: راستی چرا به بلوچ‏‌ها تذکره نمی‏دهند؟
نظام‌الدین فطرت: تبعیض حکومت در برابر قوم بلوچ به گونه گسترده جریان دارد و حکومت متاسفانه حضور بلوچ‏‌ها را جدی نمی‏گیرد زیرا از متحد شدن آن‌ها هراس دارد.
خبرگزاری دید: مردم افغانستان و به ویژه خواست قوم بلوچ از عبدالله و غنی چه بود؟
نظام‌الدین فطرت: خوب خواست مردم افغانستان و قوم بلوچ که بخشی از مردم افغانستان است از حکومت این بود که وضعیت را در تمام حوزه‏ها تغییر بدهد و مردم نسبت به زندگی شان خوش‏بین شوند که متاسفانه این طور نشد و رهبران نظام، دچار انحصار گرایی و خود خواهی شدند.
خبرگزاری دید: در پایان اگر حرفی دارید که فکر می‏‌کنید نیازبه ذکر آن باشد مطرح کنید!
نظام‌الدین فطرت: از حکومت و جامعه جهانی می‏‌خواهیم که در انتخابات آینده یکی تقلب نکند و دیگری از آن حمایت نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا