آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

رهبر ایران به جوانان فرانسوی:

از رییس جمهورتان بپرسید چرا از توهین به پیامبر دفاع می‌کند

رهبر مذهبی ایران در پیامی خطاب به جوانان فرانسوی، از آنان خواسته که از رییس جمهور آن کشور بپرسند که چرا به عنوان آزادی بیان از توهین به پیامبر اسلام دفاع می‌کند
به نقل از یورونیوز، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در این پیام که روز چهارشنبه (۷عقرب) به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی در توییتر منتشر شد، با خطاب قرار دادن جوانان فرانسوی این پرسش‌ها را از رییس جمهور فرانسه مطرح کرده است: «آیا آزادی بیان به معنای توهین، آن هم به شخصیتی مقدس است؟ آیا این اقدام احمقانه توهین به شعور مردمی نیست که او را انتخاب کرده‌اند؟»

پرسش توییتری رهبر مذهبی ایران در حالی مطرح شده که جنجال بین‌المللی بر سر بازنشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام در نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» بالا گرفته است. پس از سر بریده شدن یک معلم به دست یک افراط گرای چچنی‌تبار به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای شارلی ابدو در مدرسه‌ای در حومه پاریس، امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه بر اصل دفاع از آزادی بیان در کشورش تأکید و از آن دفاع کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای دقایقی بعد از توییت نخست خود، در توییت دیگری نوشت: «پرسش بعدی این است: چرا ابراز تردید در مورد هولوکاست جرم است؟ چرا هر کسی که در مورد چنین تردیدی مطلب بنویسد زندانی می‌شود اما توهین کردن به پیامبر (ص) مجاز است؟»
پیش از این اظهارات، ماکرون در دفاع از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کشورش واکنش شدید رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را در پی داشت و کار انقره و پاریس به تنش دیپلماتیک کشید. گروه‌هایی از مسلمانان در چند کشور اسلامی نیز در واکنش به دفاع ماکرون از چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام، کالاهای فرانسوی را تحریم کردند. وزارت امور خارجه ایران نیز کاردار فرانسه در تهران را در اعتراض به حمایت دولتمردان فرانسوی از انتشار کاریکاتورهای «اهانت آمیز» پیامبر اسلام، احضار کرد.
اما رهبر ایران روز چهارشنبه ترجیح داد که انتقاد خود از سیاست ماکرون در دفاع از کاریکاتورها را به صورت غیرمستقیم و با طرح پرسش از «جوانان» اظهار کند. او اخیراً بازنشر این کاریکاتورها همزمان با برگزاری دادگاه متهمان ترور کاریکاتوریست‌های مجله فرانسوی را محکوم کرده بود.

آزادی «کفرگویی» در فرانسه
رئیس جمهوری فرانسه نه تنها از چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام به نام آزادی بیان دفاع کرده، بلکه پس از واقعه سر بریدن معلم فرانسوی از پیشنهاد لایحه‌ای برای مبارزه با بنیادگرایی اسلامی یا آنچه وی «جدایی‌طلبی اسلامی» می‌نامد، خبر داده است.
ماکرون با استناد به «آزادی کفرگویی» در کشورش، انتقادهای زیادی را در خود فرانسه نیز برانگیخته است. کفرگویی یا توهین به مقدسات در بسیاری کشورهای جهان، حتی در برخی کشورهای با نظام مبتنی بر لائیسیته و جدایی دین از سیاست نیز جرم‌انگاری شده است. در ایالات متحده آمریکا برای این موضوع قانونی وضع نشده است. اما سنت آزادی کفرگویی در فرانسه به انقلاب کبیر این کشور بازمی‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا