آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

از ستایش طالبان تا دفاع از جو بایدن؛ چرخش ۱۸۰ درجه‌ای عمران خان

خان در این رابطه می‌گوید: «ما آن‌ها را آموزش دادیم تا علیه اشغال خارجی بجنگند. این یک جنگ مقدس (جهاد) بود. و با حمله امریکایی‌ها، پاکستان به آن‌ها گفت که جنگ علیه امریکایی‌ها تروریزم است. بنابرین، آن‌ها علیه ما ایستادند. آن‌ها ما را همدست خطاب کردند»

منبع: تایمز نو
مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان روز یکشنبه از دولت ایالات متحده در رابطه به افغانستان انتقاد و از طالبان به خاطر «جهاد» علیه نیروهای خارجی ستایش کرد.
با این حال، وی کمی بعد از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و در ادامه از جو بایدن، رییس جمهور امریکا دفاع کرد و گفت که به دلیل خروج از افغانستان با «انتقاد ناعادلانه» روبرو شده است.
عمران خان در مصاحبه‌ای گفت که انتقادات ناعادلانه‌ای علیه جو بایدن صورت می‌گیرد و آنچه وی انجام داد، منطقی‌ترین کاری بود که می‌شد انجام داد.
خان در مورد افغانستان گفت که بحران پناهندگان عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت. وی همچنین کمک اسلام‌آباد به طالبان را در مبارزه با نیروهای امریکایی تکذیب کرد.
وی گفت: «اگر ما به این باور باشیم، این بدین معنی است که پاکستان از ایالات متحده و تمام اروپایی‌ها قوی‌تر است».
وی قبلاً تأکید کرده بود که پاکستان «بهای سنگینی» به خاطر طرف‌داری از ایالات متحده در اشغال افغانستان پرداخته است و این‌که سیاست‌مداران امریکایی اسلام‌آباد را به خاطر عقب‌نشینی تحقیرآمیز شان مقصر می‌دانند، دلگیرکننده است.
خان عصبانیت خود را نسبت به مقامات امریکایی که اسلام‌آباد را مقصر شکست خود در افغانستان می‌دانند، ابراز کرده است. وی این اظهارات را پس از جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا بیان داشت. قانون‌گذاران امریکایی پاکستان را به تسهیل جنگ طالبان در افغانستان متهم کردند.
نخست‌وزیر پاکستان در این مورد گفت: «به عنوان یک پاکستانی، من از اظهارات برخی سناتورها (امریکایی) بسیار متأثر شدم. سرزنش کردن پاکستان به خاطر این شکست در افغانستان دردناک‌ترین چیزی است که ما باید به آن گوش دهیم».
زمانی که حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر در ایالات متحده رخ داد، پاکستان در وضعیت وحشتناکی قرار داشت. پرویز مشرف، جنرالی که از طریق کودتای نظامی به قدرت رسیده بود، به تازگی به عنوان رییس جمهور انتخاب شده بود و به دنبال کمک ایالات متحده برای دولت خود بود. متعهدشدن پاکستان به تأمین کمک‌های نظامی امریکا برای اشغال افغانستان کمک به سزایی کرد، اما به اعتقاد خان، این کار اشتباه بود.
این امر باعث شد مجاهدین از سازمان اطلاعاتی پاکستان (آی‌اس‌آی) رانده شود؛ کسانی که پاکستان دو دهه پیش به عنوان بخشی از کمپاین ضدشوروی در افغانستان به ایجاد آن کمک کرده بود.
خان در این رابطه می‌گوید: «ما آن‌ها را آموزش دادیم تا علیه اشغال خارجی بجنگند. این یک جنگ مقدس (جهاد) بود. و با حمله امریکایی‌ها، پاکستان به آن‌ها گفت که جنگ علیه امریکایی‌ها تروریزم است. بنابرین، آن‌ها علیه ما ایستادند. آن‌ها ما را همدست خطاب کردند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا