آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

جمعیت اسلامی:

از پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح دوحه استقبال می‌کنیم

جمعیت اسلامی با نشر پیامی در پیوند به شکسته شدن بن‌بست مذاکرات در دوحه، تاکید کرده که از آن استقبال می‌کند و یگانه راه حل بحران کنونی کشور نیز گفت‌وگو و مذاکره است.
به گزارش خبرگزاری دید، حزب جمعیت اسلامی با نشر اعلامیه‌ای امروز یکشنبه(۲قوس) از شکسته شدن بن‌بست مذاکرات صلح در دوحه استقبال کرده است.
جمعیت اسلامی از گروه طالبان نیز خواسته است که انعطاف نشان داده و برای آوردن صلح با دولت افغانستان تلاش نماید.

متن کامل اعلامیه:
اعلامیۀ جمعیت اسلامی افغانستان در پیوند به شکستن بُن‌بست مذاکرات صلح در دوحه
بُن‌بست مذاکرات صلح دوحه میان هیئت نظام جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بر سر توافق در مورد طرح طرزالعمل یا راهکار مذاکرات پس از بیش از دو ماه، شکست و این مذاکرات با این کار گامی به پیش نهاد.
با شکستن بن‌بست مذاکرات صلح دوحه و ورود به مرحله‌ای جدید از آن، پس از طاری شدن یأس به یافتن راه حل بحران و جنگ و خون ریزی از راه گفت‌وگو؛ باری دیگر بارقه‌های امید و تفأل برای دست یافتن به صلح پایدار و عادلانه در کشور پدیدار شده است.
جمعیت اسلامی افغانستان که با تأکید بر درس گرفتن از حوادث بیش از چهار دهۀ تاریخ معاصر کشور به این باور است که جز گفت‌وگو و حل قضایا از راه های مسالمت آمیز و تأمین عدالت و برابری نمی‌توان به صلح پایدار دست یافت؛ از این پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح دوحه استقبال می‌کند و توقع دارد که توافقات تازه در بارۀ آجندا و طرز العمل مذاکرات میان طرفین، راه را به رسیدن به توافق در موضوعات ماهوی و بنیادین هموار کند و ما در پایان این مذاکرات شاهد پایان بحران کنونی و جنگ و خون ریزی و آمدن صلح پایدار و عادلانه در کشور باشیم.
جمعیت اسلامی افغانستان ضمن تقدیر و تحسین از شایستگی و هوشیاری و استقامت هیئت مذاکره کنندۀ نظام جمهوری اسلامی از آنان می‌خواهد که با کیاست و صبر و استقامت این راه دشوار را طی کنند و کشور و ملت رنجدیدۀ افغانستان را به ساحل امان از فتنه و جنگ و رهایی از بحران کنونی برسانند و هم چنان از طالبان می‌خواهد که با استفاده از اوضاع پیش آمده تلاش کنند هر چه زودتر از تشدید خشونت دست بکشند و آتش‌بس را به عنوان پیش زمینهٔ صلح و مقتضای مذاکرات بپذیرند و به این بحران و جنگ خانمان سوز پایان بخشند و زمینۀ زندگی توأم با آرامش و صلح عادلانه و پایدار را برای فرزندان خود و نسل های امروز و فردای این سر زمین مهیا سازند.
هم چنان جمعیت اسلامی افغانستان تأکید می‌ورزد که در اوضاع کنونی بیشتر از پیش نیازمند است تا متحد و هم نظر در این مرحله عمل بکند و از همه احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های بارز سیاسی می‌خواهد که بر پایهٔ مشترکات در یک جبهۀ وسیع برای آیندۀ شکوهمند افغانستان قرار گیرند؛ و برای این منظور از حکومت نیز می‌خواهد که بر پایۀ دموکراسی مشارکتی جهت تقویت جبهۀ نظام جهموری اسلامی سعۀ صدر بیشتر نشان بدهد و از تصمیم‌های تک روانه بپرهیزد و با این کار زمینۀ دست یافتن به صلح پایدار و عادلانه و شکوه و عظمت کشور عزیزمان افغانستان فراهم آید.
جمعیت اسلامی افغانستان از سازمان ملل متحد و جامعهٔ جهانی و کشورهای منطقه نیز می‌خواهد که از هیچ تلاشی در موفقیت این مذاکرات دریغ نورزند تا افغانستان باصلح و ثبات بتواند در امنیت و ثبات منطقه و جهان به عنوان عضوی فعال نقش بازی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا