آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

استقبال امریکا و برخی کشورها از توافق سیاسی رییس جمهور با عبدالله

به دنبال امضای توافقنامه سیاسی میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله در کابل، برخی کشورها به شمول امریکا، ایران، کاناداد، هند، ترکیه و پیمان انتلانتیک شمالی و هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) از آن استقبال و برای همکاری با حکومت مشارکتی رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله اعلام آماد‌گی کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در توییتی نوشته است که از توافق میان رییس جمهور محمداشرف غنی و عبدالله برای تشکیل حکومت فراگیر خوشحال است و از تعهد جدید این دو رهبر برای دست‌یابی به صلح استقبال می‌کند.
ینس استولتنبرگ دبیر کال ناتو نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است که از تصمیم رهبران سیاسی افغانستان برای حل اختلافات و پیوستن به تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر استقبال می‌کند.
دبیرکل ناتو تأکید کرده است که در زمان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا لازم است تا رهبران سیاسی افغانستان متحد شوند و برای برقراری صلح تلاش کنند.
او از طالبان نیز خواسته است که به تعهدات خود عمل کنند و خشونت‌ها را کاهش دهند.
ینس استولتنبرگ تأکید کرده است که ناتو به حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز از حل تنش‌های سیاسی میان طرف‌های درگیر در افغانستان ابراز خرسندی کرده است. ترکیه ابراز امیدواری کرده است که توافق‌نامه‌ سیاسی به روش عادلانه اجرا شود و روحیه مشارکت در دولت حاکم باشد.
این کشور از رهبران افغانستان خواسته است که در چارچوپ این توافق‌نامه برای منافع ملی افغانستان همکاری کنند و متحد شوند. ترکیه هم‌چنان بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده است.
وزارت خارجه ایران نیز از تماس تیلفونی محمد جواد ظریف با رییس جمهور محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از امضای توافق‌نامه‌ سیاسی خبر داده است. در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت خارجه ایران نشر شد، گفته شده است که جواد ظریف از پیش‌رفت در روند مصالحه افغانستان در این تماس تیلفونی استقبال کرده است. محمد جواد ظریف در این تماس تیلفونی حمایت ایران را از همسویی گروه‌های سیاسی افغانستان اعلام کرده است.
دیوید متکالف سفیر کانادا در افغانستان نیز در توییتی نوشته است که کشورش از دست‌یابی رهبران سیاسی افغانستان به توافق‌ خرسند است. او در ادامه نوشته است: «این توافق زمانی به دست می‌آید که وحدت برای مردم افغانستان و تداوم و تقویت دستاوردهای ۱۹ سال گذشته لازم و ضروری است».
هند نیز به جمع کشورهای استقبال‌کننده از توافق میان اشرف غنی و عبدالله پیوسته است. در اعلامیه وزارت خارجه هند آمده است که این کشور پیوسته از حکومت فراگیر، وحدت ملی، نهادهای قوی، نظم قانون اساسی، تأمین حقوق همه اقشار و حفظ تمامیت ارضی افغانستان حمایت کرده است. هند خشونت دوم‌دار و تقویت شده را از نگرانی‌های عمیق در افغانستان توصیف کرده و خواستار آتش‌بس فوری برای مقابله با ویروس کرونا شده است. دهلی نو ابراز امیدواری کرده است که توافق‌نامه سیاسی و ایجاد شورای عالی مصالحه منجر به برقراری صلح، ثبات پایدار و پایان تروریزم و خشونت در افغانستان شود.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) نیز از توافق میان رییس جمهور محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله استقبال کرده است. یوناما امضای توافق‌نامه میان غنی و عبدالله را پایان بن‌بست سیاسی در افغانستان توصیف کرده و گفته است که این توافق‌نامه، رهبران افغانستان را قادر می‌سازد تا بر چالش‌های سنگین در کشور فایق آیند. یوناما ابراز امیدواری کرده است که روحیه همکاری میان طرف‌ها ادامه پیدا کند و اعضای دولت جدید باهم همکار باشند تا حکومت‌داری خوب، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد تقویت شود و حقوق همه اقشار مردم از جمله زنان تأمین گردد. یوناما برای همکاری با دولت جدید ابراز آماد‌گی کرده است.
رییس جمهور محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بعد از ظهر امروز یک‌شنبه(۲۸ثور)، توافق‌نامه‌ سیاسی را امضا کردند. براساس این توافق‌نامه عبدالله عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه ملی را برعهده می‌گیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا