آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

استقبال گسترده از توافق روی کارشیوه مذاکرات میان‌افغانی

اعلام توافق روی کارشیوۀ گفت‌وگوهای میان‌افغانی از سوی تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالبان مورد استقبال سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورهای منطقه و جهان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، سازمان ملل متحد، نمایندگان اتحادیه اروپا در افغانستان و برخی کشورهای منطقه از توافق روی کارشیوۀ گفت‌وگوهای صلح استقبال کرده و بر برقراری آتش‌بس در افغانستان پافشاری کردند.
ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای گفت که سفرای اتحادیه اروپا در دیدار با رییس جمهور اشرف غنی، پیشرفت‌های اخیر در روند صلح را به رییس جمهور تبریک گفته و روی تعهدات کنفرانس جنوا برای افغانستان و عملی نمودن آن بحث و تبادل نظر کردند.


در خبرنامه آمده است: «آنان از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص پیشرفت‌های صلح ستایش کردند و گفتند که این پیشرفت‌ها باید راه را برای مذاکرات اساسی باز کند. سفرای اتحادیه اروپا، پیشرفت در مذاکرات صلح را برای برقراری آتش‌بس فوری مهم دانستند».
ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز با استقبال از پیشرفت‌ها در مذاکرات دوحه گفت که اکنون پیشرفت سریع در مورد نقشه سیاسی و آتش‌بس جامع حیاتی است.
استولتنبرگ: «من از موفقیت در دوحه استقبال می‌کنم که ما را یک قدم به صلح در افغانستان نزدیک می‌کند. اکنون دیدن پیشرفت سریع در نقشه‌راه سیاسی و آتش‌بس جامع بسیار مهم است».
وی افزود که مردم افغانستان شایسته صلح هستند و ناتو از آن‌ها در این روند پشتیبانی می‌کند.
هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) نیز در خبرنامه‌ای با استقبال از پیشرفت به دست آمده در مذاکرات میان‌افغانی گفت: «حرکت به سمت آجندا پیشرفت مثبتی است. این موفقیت باید سکوی برای دستیابی به صلح مورد نظر تمام افغان‌ها باشد».
محمد صادق نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت که این یک پیشرفت مهم در جهت موفقیت نتیجه گفت‌وگوها است.
وی در چند رشته توییت نگاشت: «پاکستان از توافق به دست آمده در مورد اصول و کارشیوه از سوی طرف‌های افغانستان در دوحه استقبال می‌کند. این گام مهم دیگری به جلو است که عزم مشترک طرفین را برای حل و فصل از طریق مذاکره را منعکس می‌کند».
به گفته وی، پاکستان به حمایت خود از مذاکرات میان‌افغانی ادامه می‌دهد.
وانگ یو سفیر چین در کابل گفته است که این گامی نزدیک‌تر به صلح در افغانستان است.
سفیر چین در توییتی گفت: «شنیدن از موفقیت در دوحه که بسیاری تلاش کردند بسیار خوب است. این یک گام نزدیک‌تر به صلح در افغانستان است. چین به حمایت خود از روند صلح افغانستان ادامه خواهد داد».
وزارت امور خارجه امریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از پیشرفت‌ها در مذاکرات میان‌افغانی به هر دو جانب به خاطر پشتکار و تمایل به یافتن نقاط مشترک تبریک گفت.
در بخشی از بیانیه این وزارت آمده است: «این دستاورد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان جدی بوده و قادر به غلبه بر اختلافات و آمادۀ مقابله با مسایل دشوار هستند».
از سویی هم، بر بنیاد گزارش‌ها، گفت‌وگو روی آجندا بین تیم‌های مذاکره کننده دولت و گروه طالبان قرار است روز شنبه(۱۵ قوس) در دوحه آغاز گردد.
گفتنی است که پیشرفت‌ها در مذاکرات میان‌افغانی برای ختم جنگ در افغانستان در حالی مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرد به گفته کارشناسان با توافق حکومت افغانستان و گروه طالبان، خشونت‌ها در این کشور پایان نخواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا