آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

اسماعیل خان خواستار بررسی جدی طرح جدید امریکا برای صلح افغانستان شد

محمد اسماعیل خان از فرماندهان پیشین جهادی در غرب کشور می‌گوید که طرح تازه امریکا باید به صورت جدی بررسی شود و سیاسیون افغانستان می‌خواهند یک طرح افغانی را مطرح کنند که مور پذیرش شهروندان قرار بگیرد و موفق‌تر از طرح امریکا باشد.

به گزارش خبرگزاری دید، از چهل و دومین سالگرد قیام ۲۴ حوت مردم هرات در مقابل رژیم کمونیستی، محمد اسماعیل خان فرمانده پیشین جهادی گفت: طرح جدید امریکا برای صلح افغانستان که از سوی خلیلزاد مطرح شده است حضور مجاهدین باید پررنگتر از گذشته باشد که در غیر آن طرح جدید با چالش‌های فراوانی رو به رو خواهد شد.

وی افزود: در طرح جدید امریکا برای صلح موارد زیادی از حکومت، حفظ دستاوردها، نظام و حکومت انتقالی همه شمول اما برخی از موارد به گونه درست واضح نیست و نیاز است تا طرح جدید به گونه اساسی بررسی شود.

وی همچنین از تمامی سیاسیون و نخبگان روشنفکر خواست تا بهتر است به جای طرح خارجی، طرح افغانی را به میان آورند که قابل قبول تمامی شهروندان افغانستان است.

وی طرح افغانی را که در آن تمام احزاب، افراد و طرف‌های مختلف در آن دخیل هستند کاراتر از طرح امریکایی‌ها دانست.

وی تاکید کرد که برای رسیدن به صلح دائمی و آتش‌بس در افغانستان نیاز است تا حکومت و گروه طالبان از خواسته‌های خود بگذرند و از خود انعطاف نشان دهند تا در گفت‌وگوهای صلح شاهد رسیدن به نتیجه مطلوب باشیم.

وی خطاب به طالبان گفت: طالبان در افغانستان ۲۰ سال جنگیدند و هزاران تن از افراد بیگناه را کشتند، اگر هزار سال دیگر هم به خشونت‌های خود ادامه دهند به پیروزی و مسلط شدن بر افغانستان نخواهند رسید.

وی بیان داشت که حمایت‌های کشورهای مختلف از طالبان آن‌ها را به افغانستان نخواهد رساند و با مقاومت مجاهدین رو به رو خواهند شد.

از سوی دیگر، سید عبدالوحید قتالی والی هرات در این مورد گفت: اگر با فرصت پیش آمده برای صلح به نتیجه نرسیم، طالبان باید بدانند که با ملت مجاهد افغانستان رو به رو هستند و با نشست‌ها و طرح‌های پوچ در افغانستان به قدرت نخواهند رسید.

وی تصریح کرد که مردم افغانستان بیش از ۲ میلیون شهید داده و بارها با آنها پیمان بسته‌اند تا از نظام جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کنند و هیچ مزدوری جای این حکومت را نخواهد گرفت.

مردم هرات در ۲۴حوت سال ۱۳۵۷ خورشیدی علیه نظام کمونستی کشور قیام کرده و خواستار سرنگونی آن شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا