آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

اطمینان ندارم که مذاکرات صلح نتیجه بدهد

نامزدوزیر و سرپرست وزارت دفاع ملی می‌گوید که ۹۶ درصد عملیات نظامی از سوی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان انجام می‌شود و اطمینان ندارد که گفت‌وگوهای صلح در دوحه نتیجه بدهد.
به گزارش خبرگزاری دید، اسدالله خالد که امروز سه‌شنبه( ۲۷عقرب) برنامه‌های کاری خود را به عنوان نامزدوزیر وزارت دفاع ملی به مجلس نمایندگان ارائه می‌کرد، گفت هیچ اراده‌ای در نزد طالبان برای «صلح و کاهش خشونت» دیده نمی‌شود.

سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که مطمین نیست که مذاکرات صلح به نتیجه برسد. او اما تأکید کرد که این اظهارات او به معنای مخالفت با صلح نیست؛ زیرا تنها نیروی منظم که می‌تواند از پایداری صلح حفاظت کند، ارتش است.
خالد تأکید کرد که هیچ نشانه‌ای برای صلح در نزد حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای طالبان نیز دیده نشده است.
به گفته او، هنوز مراکز آموزش و حمایت از گروه طالبان در کویته، میرانشاه، کراچی و لاهور پاکستان فعال است و زخمیان این گروه در این مراکز درمان می‌شوند.
خالد از جانب دیگر تأکید کرد که «مزاحمت‌ها و محدودیت» مذاکرات قطر در جریان سال گذشته، سبب شد که نیروهای ارتش با دست‌ باز عمل نتواند.
او از بازپس‌گیری نُه ولسوالی و رهایی صدها زندانی طالبان به عنوان دستاوردهای نیروهای امنیتی در جریان سال گذشته یاد کرد.
اسدالله خالد گفت که طالبان برنامه داشتند تا چند ولایت را سقوط بدهند که از آن جلوگیری شد.
خالد با اشاره به گزارش‌ها درباره خروج نیروهای امریکایی از کشور افزود که همه این نیروها از افغانستان خارج نمی‌شوند.
به گفته خالد، احتمال این که شمار نیروهای خارجی کاهش و یا افزایش یابد، وجود دارد.
سرپرست وزارت دفاع ملی با بیان این که ۹۶ درصد عملیات نظامی توسط نیروهای امنیتی رهبری و مدیریت می‌شود، گفت که ارتش آماده دفاع مستقلانه از کشور است.
خالد می‌گوید که نیروهای امنیتی حدود ۶۰ درصد خاک کشور را تحت پوشش پهپادی قرار داده و کنترول می‌کنند.
او هم‌چنان گفت که تجهیزات و وسایل ارتش عصری می‌شود. به گفته خالد، هواپیماهای روسی ارتش جایش را به هواپیماهای امریکایی می‌دهد و تعهد وجود دارد که این هواپیماها تا سال ۲۰۲۴ به ارتش کمک شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا