آخرین اخبارافغانستانسیاست

آگاهان:

اعتراضات شمال نیاز به مدیریت دارد

تظاهرات خیابانی هواداران حزب جنبش و ایتلاف ملی برای نجات افغانستان از مرز یک هفته گذشت. اعتراض کننده‌گان هنوز تاکید دارند تا زمانی که نظام‌الدین قیصاری رها نشود و جنرال عبدالرشید دوستم به کشور برنگردد، دست از تظاهرات شان برنخواهند داشت.



تظاهرات خیابانی هواداران حزب جنبش و ایتلاف ملی برای نجات افغانستان از مرز یک هفته گذشت. اعتراض کننده‌گان هنوز تاکید دارند تا زمانی که نظام‌الدین قیصاری رها نشود و جنرال عبدالرشید دوستم به کشور برنگردد، دست از تظاهرات شان برنخواهند داشت.
پس از آن‌که نظام‌الدین قیصاری از فرماندهان نزدیک به جنرال دوستم از سوی حکومت بازداشت شد، هواداران جنبش و ایتلاف ملی برای نجات افغانستان به خیابان‌ها ریختند و محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور را «فاشسیت» توصیف کردند.
عطا محمد نور، محمد محقق و عنایت‌الله بابر فرهمند از آدرس ایتلاف ملی برای نجات افغانستان در یک نشست خبری ظاهر شدند و رییس جمهور غنی را متهم کردند که به دنبال حذف قومی است و این سیاست ریاست جمهوری کشور را به سمت بحران سوق خواهد داد.
محمد محقق و عطا محمد نور خواستار رهایی قیصاری و برگشت فوری جنرال دوستم به کابل شدند.
درعین حال، به تازه‌گی ایتلاف ملی برای نجات افغانستان نامه سرگشاده به ناتو فرستاده است و خواسته است که از انحصارطلبی ریاست جمهوری حمایت نکنند.
داکتر نجیب پیکان از آگاهان مسایل در شمال کشور می‌گوید که اعتراضات مردم شمال می‌بایست مدیریت شود و از سوی دیگر تاکید دارد که اگر مدیریت نشود دامنه این تظاهرات به دیگر نقاط کشور نیز رسوخ خواهد کرد.
عباس نقاوت آگاه مسایل اجتماعی به این باور است که بازداشت آقای قیصاری برای مردم رنگ‌وبوی قومی به خود گرفته است و از همین رو لازم است که مهار شود.
محمد محقق در مزار شریف گفت که دیگر نمی‌گوییم جنرال دوستم باید برگردد بلکه خودمان او را می‌آوریم.
مجلس نماینده‌گان دو روز پیش اعلام کرد که در ارتباط به تظاهرات شمال کشور نشست اضطراری برگزار خواهند کرد و از بزرگان سیاسی خواست که پا درمیانی کنند.
بازداشت قیصاری و تظاهرات هواداران حزب جنبش در شمال در صفحات اجتماعی فیسبوک نیز به گونه گسترده بازتاب یافت.
نگرانی این است که بازداشت نظام‌الدین قیصاری به فرمان ریاست جمهوری به تقابل شمال و ریاست جمهوری انجامید. عنایت‌الله بابر فرهمند رییس دفتر جنرال دوستم در فیسبوک تصاویری را منتشر کرد و نوشت که این‌ها محافظان نظام‌الدین قیصاری است که کشته شده و به گونه وحشیانه مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.
ریاست جمهوری مدعی شده است که بازداشت فرماندهان محلی انگیزه قومی و سیاسی ندارد. شاه‌حسین مرتضوی از سخنگویان ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت که بازداشت فرماندهان محلی ارتباطی به مسایل سیاسی و قومی ندارد.
اعتراض کننده‌گان در چند روز گذشته بسیاری‌ از شاهراه‌های شمال را مسدود کرده‌اند.
با آن که علت بازداشت قیصاری رسانه‌ای نشد، اما آقای مرتضوی گفت براساس شکایات رسیده، نظام‌الدین قیصاری بازداشت شد.
با این همه، با آنکه سخنگوی ریاست جمهوری گفته تظاهرات حق مشروع مردم است، اما مجلس نماینده‌گان و آگاهان سیاسی تاکید دارند که اعتراضات موجود باید مدیریت شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا