آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اعلام موجودیت «نهاد رسانه‌یی افغانستان» در کابل

خبرگزاری دید: برخی از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران با ایجاد «نهاد رسانه‌ای افغانستان» می‌گویند که این نهاد به منظور حفظ آزادی بیان، مصئونیت جانی خبرنگاران و تامین حقوق آنان ایجاد شده و تلاش خواهد کرد تا مسئولان «امارت اسلامی» را مجاب به حمایت از رسانه‌ها کند.


روز پنجشنبه(۲۷عقرب) نهادی زیر نام «نهاد رسانه‌ای افغانستان» با اشتراک شماری از فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران و برخی مقامات طا-لبان در کابل اعلام موجودیت کرد. مسئولان این نهاد گفته‌اند که باید مقامات حکومت جدید به قدرت رسانه‌ها تسلیم شده و اقرار نمایند.
ابوذر صارم رییس این نهاد تازه ایجاد شده می‌گوید به رغم تلاش و فعالیت برخی نهادهای حامی خبرنگاران در دو دهه گذشته، اما با توجه به امکاناتی که در آن زمان وجود داشت، فعالیت شماری از آن نهادها مورد رضایت خبرنگاران نبوده و بیشتر تجارت و امتیازگیری سیاسی بوده است.


ابوذرصارم: با وجود اینکه برخی نهادهای فعال در ۲۰ سال اخیر فعالیت موثر داشته‌اند اما با تناسب امکانات دست داشته به هیچ وجه فعالیت آنها قابل قبول خبرنگاران نبوده بلکه تلاش آنها تجارت و امتیاز‌گیری سیاسی بود.
از سویی هم، سید طاها فضل رییس کمیته نشرات این نهاد ضمن بر شمردن مشکلات خبرنگاران در چند ماه اخیر و پس از سقوط دولت پیشین می‌گوید که «نهاد رسانه‌‌ای افغانستان با در نظر داشت اوضاع سیاسی و درک نگرانی‌های جامعه رسانه‌ای، باور به آزادی بیان و کار برای مصئونیت و حفظ حرمت خبرنگاران با همکاری جمعی از خبرنگاران پا به عرصه وجود گذاشته است».


فضل: نهاد رسانه‌‌ای افغانستان، باورمند به نقش انکار ناپذیر رسانه‌ها در پیش برد امور اجتماعی و سیاسی است چنانچه ما باورمندیم که رسانه‌ها تاثیر عمیق بر سمت‌وسو دادن گفتمان‌های جاری در جامعه دارند. پس با این پیش فرض، می‌توان ادعا کرد که جامعه و مسائل اجتماعی-سیاسی جامعه بدون رسانه و خبرنگار ناقص و نا تکمیل است.
وی در پیوند به حرمت و خطیر بودن کار خبرنگاران گفت: خبرنگار هیچ پیوند و غرضی با اهل قدرت ندارد پس احترام به خبرنگار در واقع احترام به تاریخ یک ملت است.
آقای فضل تصریح کرد که با در نظر داشت اوضاع بد اقتصادی صاحبان رسانه و خبرنگاران، از حکومت می‌خواهند که مالیات جواز فعالیت ‌رسانه‌ها به خصوص مالیات جواز خبرگزاری‌ها را معاف کند.


در این همایش، حفیظ الله بارکزی رییس شورای خبرنگاران افغانستان در پیوند به مشکلات خبرنگاران و سوء استفاده برخی نهادها از نام این طبقه در دو دهه گذشته گفت: در ۲۰ سال گذشته پول زیادی به نام خبرنگار حیف و میل شده است که امروز جامعه رسانه‌ا‌ی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.
او افزود: ما تلاش داریم که جامعه جهانی را قناعت بدهیم که بالای جامعه رسانه‌ای افغانستان سرمایه‌گذاری کند.
با این حال، عبدالخلیل رحیمی رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ«امارت اسلامی» ضمن بیان حمایت از رسانه‌ها می‌گوید: ما متعهد به حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های آزاد هستیم و ایجاب هم نمی‌کند که رسانه‌ها با نظام همسو حرکت کنند بلکه برعکس باید رسانه‌ها جهت اصلاح امور حکومت را نقد کنند.


معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ با تاکید بر این که حفاظت از جان و مال خبرنگاران و اصحاب رسانه از اولویت‌های کاری «امارت اسلامی» است، گفت: با تحولات اخیر ما با برنامه‌های مشخص وارد عمل می‌شویم اما به رسانه‌ها اطمینان می‌دهیم که از هیچ نوع اهرم فشار بالای خبرنگاران و رسانه‌ها استفاده نخواهیم کرد مگر اینکه کارهای آنها در مغارت با ارزش‌های اسلامی باشد.
معاش خبرنگاران بیکار را ملل متحد می‌پردازد
در این همایش، حجت‌الله مجددی رییس انجمن خبرنگاران افغانستان اما می‌گوید که انجمن خبرنگاران افغانستان برای مصئونیت جانی، مالی و حق دسترسی به اطلاعات خبرنگاران با مقامات حکومت جدید صحبت کرده و تا جایی تلاش‌های آن نتیجه بخش نیز بوده است.
آقای مجددی ضمن بر شمردن مشکلات خبرنگاران اما خبرداد که «ما در قسمت مصئونیت مالی خبرنگاران با سازمان ملل متحد نیز صحبت کردیم و در حال تهیه یک دیتابیس هستیم تا خبرنگاران بیکار شده را به آنها معرفی کرده و آنها مستقیماً معاش خبرنگاران را پرداخت کنند.
این در حالی است که با سقوط دولت پیشین نزدیک به دوصد رسانه در کشور از فعالیت باز مانده و شمار زیادی از خبرنگاران به دلیل نبود مصئونیت فزیکی کشور را ترک کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا