آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

افزایش بهای گاز مایع و اعتصاب رانندگان/ دولت: قیمت‌های جهانی نفت افزایش یافته است

سید مهدی یکی دیگر از گاز فروشان در کابل اما می‌گوید که نرخ گاز مایع در بازار کابل در کمتر از یک هفته سیر صعودی داشته و هر کیلو گاز به ۸۰ افغانی رسیده است

محمد از گازفروشان شهر کابل

گزارش از رسول شهزاد و ضمیر محب- خبرگزاری دید
زمستان سرد کابل، آتش‌سوزی گمرک اسلا‌م‌قلعه و اعتصاب رانندگان و شرکت‌های تورید مواد سوختی همه سبب شده که بهای مواد سوختی در بازارهای کابل و ولایات افزایش بی‌سابقه بیابد. دکانداران و شرکت‌های فروش گاز مایع دولت را مقصر می‌دانند. اما دولت می‌گوید که با متخلفان برخورد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، باشندگان کابل و فروشندگان پرچون گازمایع می‌گویند که بهای هرکیلو گاز مایع از ۵۵ افغانی به ۷۵ تا ۸۰ افغانی رسیده است.
هادی گاز فروشی می‌کند. او به خبرگزاری دید می‌گوید که بعد از بلند رفتن نرخ‌ گاز در بازار از هیچ شرکت گاز نخریده است و همان گاز‌هایی را که پیشتر خریده بود، کیلویی ۶۵ افغانی می‌فروشد.
سید مهدی یکی دیگر از گازفروشان در کابل اما می‌گوید که نرخ گاز مایع در بازار کابل در کمتر از یک هفته سیر صعودی داشته و هر کیلو گاز به ۸۰ افغانی رسیده است.
سید مهدی تاجران گازمایع را مقصر این وضعیت می‌داند و می‌گوید که آنان عمداً بهای مواد سوختی را افزایش داده‌اند.

سید مهدی از گارفروشان شهر کابل


او می‌گوید: به دلیل اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی و رانندگان شرکت‌ها بهای تمام مواد خوراکی و غیر خوراکی در بازار کابل بلند رفته است؛ زیرا چندین روز است که هیچ موتری هیچ گونه مواد وارد کابل نکرده است.
سید مهدی در مورد بلند رفتن نرخ گاز مایع در کابل می‌گوید که وزارت ترانسپورت مالیه موترها را بلند برده، به همین خاطر تاجران و شرکت‌های ترانسپورتی اعتصاب کاری کردند و ۲۰ روز می‌شود که هیچ گاز و تیل به کابل وارد نشده است و شرکت‌های گاز در کابل از این فرصت استفاده کرده و از ذخیره‌های شان استفاده می‌کند.
برخی دیگر از پرچون فروشان و باشندگان شهر کابل دلیل بلندرفتن بهای گازمایع را اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی، رانندگان، آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه، اعتصاب صرافان و ناامنی در راه‌ها عنوان می‌کنند.
در همین حال، حبیب‌الله یعقوبی رییس شرکت گاز رسانی یعقوبی در شهر کابل، به خبرگزاری دید گفت: رانندگان و شرکت‌های ترانسپورتی به دلیل ناامنی و بلند رفتن مالیات از موترها و هچنان اخاذی‌های پولیس و طالبان در شاهراه‌ها نزدیک به ۲۰ روز است که اعتصاب کاری کرده‌اند.
یعقوبی می‌گوید که تانکرهای گاز این شرکت ۲۰ روز است که در غزنی متوقف است و فشار تانکر های گاز هر لحظه بلند می‌رود.
او هشدار می‌دهد که اگر مسئولان به خواست رانندگان رسیدگی نکنند، ممکن است یک حادثه شبیه رویداد آتش‌سوزی اسلام قلعه در غزنی نیز رخ بدهد.
او می‌گوید که نزدیک به ۲۰ روز می‌شود که بیش از ۵۰۰ تانکر گاز و تیل در غزنی ایستاد است و رانندگان و شرکت‌های ترانسپورتی اعتصاب کردند، ولی با گذشت ۲۰ روز هیچ کسی به خواست‌های شان پاسخ نداده است.
یعقوبی می‌گوید که شرکت‌اش در ۲۰ روز گذشته از ذخیره‌هایش استفاده کرده و در این مدت حتا یک کیلو گاز به کابل نرسیده است، به همین دلیل هر تُن گاز در کابل به هزار دالر امریکایی رسیده است.
مسئول این شرکت خصوصی هشدار می‌دهد که اگر دولت به خواست‌های تاجران، رانندگان و شرکت‌های ترانسپورتی پاسخ ندهد، نرخ‌ها از این هم بلندتر خواهد شد و هر کیلو گاز در هفته آینده شاید از مرز ۱۰۰ افغانی بگذرد.
به باور این تاجر گاز، اخاذی پولیس، طالبان و خیزش‌های مردمی در شاهراه‌ها سبب شده که تاجران و رانندگان اعتصاب کنند.
از سویی هم، حاجی فرید معاون اتحادیه شرکت‌های گاز مایع شهر کابل در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که برخی از رانندگان شرکت‌ها که در شاهراه مورد اخاذی قرار گرفته بودند و مقاومت کردند، کشته شدند به همین دلیل رانندگان شرکت‌ها اعتصاب کاری کردند و تا زمانی که دولت به خواست شان رسیدگی نکند اعتصابات شان ادامه خواهد داشت.
آقای فرید می‌گوید با آنکه ۱۵ روز می‌شود که راه‌ها بسته است و هیچ موادی به کابل نرسیده، نرخ‌ها عادی است.
او ادامه می‌دهد: « با وجود این همه مشکلات، نرخ‌ها عادی است و ۷۰ افغانی زیاد بلند نیست ترس ما از این است که قیمت‌ها در یک هفته از ۱۰۰ افغانی نگذرد».
معاون اتحادیه شرکت‌های گاز شهر کابل همچنان می‌گوید: «اخاذی‌ها در تمام بندرهای افغانستان از سوی طالبان و اربکی‌ها و پولیس باعث شده که رانندگان شرکت‌ها در ۳۴ ولایت کشور اعتصاب کنند. رانندگان لت‌وکوب می‌شوند تحقیر می‌شوند و گاهی که مقاومت می‌کنند کشته می‌شوند».

فرید ادامه می‌دهد که دلیل اعتصاب رانندگان در سراسر کشور این بوده که « در یکی از پاسگاه‌ها وقتی موتر یکی از شرکت‌ها را ایستاد می‌کنند و کلینر موتر را لت‌وکوب می‌کنند. وقتی راننده موتر پایین می‌شود و در دفاع از کلینرش می‌گوید که چرا لت‌وکوب می‌کنید؟ ما پارچه گمرگ داریم و حساب مان پاک است. نیروهای این پاسگاه با کلاشنیکوف بر گردن راننده حمله کرده و وی در جا جان داده است مرگ این راننده باعث شد که تمام رانندگان به جای این که هر روز تحقیر و توهین شوند هر روز لت و کوب شوند کشته شوند اعتصاب کنند و از دولت بخواهند که امنیت شان را تامین کند».
این مسئول اتحادیه شرکت‌های گاز مایع کابل می‌گوید با وجود این که ۲۰ روز از اعتراض رانندگان شرکت‌ها می‌گذرد هیچ یکی از مسئولان از آنها نمی‌پرسند که خواست شما چیست و چرا اعتصاب کردید؟
او در مورد آتش‌سوزی گمرگ اسلام قلعه می‌گوید: دلیل وقوع آتش‌سوزی و عمق فاجعه بی‌کفایتی مسئولان است، زیرا کسانی در آنجا موترهای شان سوخت که تمام اسناد شان پاک بوده ولی اجازه خروج از گمرگ را نداشتند به خاطری که باج نداده بودند.

با این همه، تواب احمدی سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به خبرگزاری دید می‌گوید، در رابطه به اعتصابات شرکت‌های ترانسپورتی گفت‌وگوها با وزارت فواید عامه و وزارت ترانسپورت جریان دارد و مشکل به زودی حل می‌شود، تا شرکت‌ها به کارشان ادامه بدهد و از افزایش مواد سوختی در کشور جلوگیری شود.
سخنگوی وزارت صعنت و تجارت در مورد این که افزایش تکس بر شرکت‌های ترانپسورتی تعیین شده گفت: وزارت ترانسپورت در مورد دلیل اصلی اتحادیه ترانسپورت که افزایش تکس مالیه بر این شرکت ها بوده، گفته است که این پول از شرکت ها اخذ نشود.
آقای احمدی در مورد کاهش گاز مایع به دلیل اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی گفت: ذخایر و تانک‌های دولتی به اندازه کافی مواد دارند و به همان قیمت که در گذشته گاز مایع در بازار فروخته می‌شد عرضه می‌شود».
سخنگوی وزارت صعنت و تجارت در مورد افزایش بهای مواد سوختی در کشور گفت: این را به یاد داشته باشیم که قیمت مواد سوختی در بازارهای جهانی به قبل از شیوع ویروس کرونا برگشته است. پیش از کرونا هر بیرل نفت ۶۷ دالر بود که در جریان شیوع کرونا به ۳۲ دالر کاهش یافت ولی امروز هر بیرل نفت در بازارهای جهانی دوباره به همان بهای قبل از کرونا رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا