آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

افزایش بیماری‌های تنفسی همگام با فرارسیدن زمستان

سید مرتضی محمودی- خبرگزاری دید
همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان، هوا آلوده شده و بیماری‌های طرق تنفسی مانند سینه‌بغل، سرما خوردگی، نفس تنگی و اکنون کرونا، افزایش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری دید: داکتران در کابل می‌گویند که به دلیل نبود امکانات گرمایشی، آلودگی هوا و فقر در جامعه با فرارسیدن فصل زمستان بیماری های طرق تنفسی نیز افزایش می‌یابد.

داکتر مسعود احمدی متخصص داخله عمومی در کابل می‌گوید که در فصل زمستان جمع شدن افراد خانواده در یک اتاق و خوابیدن کنار هم، سبب سرایت سریع امراض ساری مثل سرما خوردگی و سینه بغل می‌شود.
این متخصص داخله عمومی تاکید می‌کند که خانواده‌های با جمعیت بیشتر، زیادتر در معرض ابتلا به امراض فصلی هستند.
داکتر احمدی: در فصل زمستان به دلیل نبود سیستم گرمایشی و مواد سوخت، در یک فامیل ۱۵ نفره از طرف شب یک اتاق را گرم می‌کنند، هم در همان یک اتاق استراحت می‌کنند اگر از این ۱۵نفر یکی به سرما خوردگی مبتلا شود بقیه هم مبتلا می‌شود.
داکتر احمدی امراض فصلی را بیماری طبقات کم در آمد و کارگران روزمزد توصیف کرده و می‌گوید که این اقشار به دلیل نداشتن امکانات بهتر، بیشتر از طبقات مرفه جامعه در معرض بیماری های ساری فصلی قرار می‌گیرند.

او توصیه می‌کند که برای جلوگیری از مبتلا شدن به امراض فصلی، باید بهداشت فردی و محیطی، دریافت سبزیجات و میوه جات، گرم نگه داشتن خود و قرقره کردن دهان هنگام صبح رعایت شود.
در همین حال، داکتر نصیر احمد توتاخیل متخصص داخله می‌گوید که بیماری‌های فصلی در زمستان، بیشتر مخصوص کودکان و کهن سالان است؛ چون مقاومت بدن آنان ضعیف بوده و مورد حمله ویروس سرماخوردگی قرار می‌گیرند.
او به خانواده‌ها توصیه می‌کند که اطفال خود را گرم نگه دارند و برای شان مایعات گرم بنوشانند و از قرار گرفتن آنان در معرض هوای سرد جلوگیری کنند.
از سویی هم، داکتر محمد فهیم فهیم متخصص داخله عمومی آلودگی هوا را در فصل سرد عامل اصلی افزایش بیماری‌های طرق تنفسی دانسته و می‌گوید که آلودگی هوا دو طیف کودکان و کهنسالان را هدف می‌گیرد.

به باور او، مصرف مواد سوختی دودزا، استفاده از تیل‌های بی کیفیت در موترها، نبود فضای سبز، استفاده از زغال سنگ برای گرم نگهداشتن خانه و حمام‌ها و همچنان استفاده مواد مضر مثل تایر و پلاستیک و زباله‌ها برای گرم کردن، عوامل آلودگی هوا و به تبع آن افزایش بیماری‌های طرق تنفسی است.
داکتر فهیم به کسانی که مشکل طرق تنفسی دارند یا به بیماری‌های فصلی دچار شده‌اند توصیه می‌کند که در ساعات اوج آلودگی هوا از خانه نبرایند، دهان خود را هنگام صبح و شام با محلول نمک بشویند و هنگامی هم که از خانه بیرون می‌شوند، از ماسک استفاده کنند.
افزایش بیماری های فصلی در زمستان در حالی رخ می‌دهد که با سقوط کابل در ۲۴ اسد سال روان، آمار و ارقام کرونا از بین رفته و اکنون معلوم نیست که کیس‌های ابتلا به کرونا در کشور گراف صعودی دارد یا نزولی.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا