آخرین اخبارافغانستانسیاست

افشاگری رییس کمپنی درمالوگ؛ حکومت سورس کود دستگاه های بایومتریک را خواسته است


گونترمول رییس کمپنی آلمانی درمالوگ گفته است که تاکنون بیش از ۴ هزار دستگاه بایومتریک( انگشت‌نگاری) در اختیار افغانستان قرار گرفته و به زودی این رقم به ۲۴ هزار دستگاه می‌رسد.
به نقل از ویبسایت بایومتریک اپدیت، گونتر مول گفت:« ماشین‌ها معلومات و اثر انگشت افراد را راجستر می‌کند و قادر است به صورت آفلاین و آنلاین کار کند. زمانی که ماشین‌ها به سرورشان وصل می‌شود، تمام معلوماتش در یک سورس ذخیره می‌شود.»
گونترمول رییس شرکت درمالوگ فاش کرده است که حکومت افغانستان از این شرکت تهیه و پشتیبانی بایومتریک در خواست «سورس کود» دستگاه‌های بایومتریک را کرده است.
کارشناسان می‌گویند که اگر «سورس کود»این دستگاه‌ها در اختیار کسی باشد، می‌تواند به راحتی در نتایج حاصل از آن دستکاری کرده و به گونه دلخواه تقلب کند.
گونتر مول رییس شرکت درمالوگ افزوده است:« در آخرین جلسه که با طرف افغانی داشتیم، قرارداد نهایی شد و تنها مطلبی که باقی ماند این بود که طرف افغانی درخواست کرده که سورس کود نرم افزار بایومتریک را در اختیارشان قرار دهیم و ما هنوز در این رابطه تصمیم‌گیری نکرده‌ایم.»
این درخواست افغانستان از این شرکت در حالی رسانه‌ای شده که است که کمپنی درمالوگ که بزرگترین کمپنی بایومتریک آلمان است، خود را متعهد به نگهداری و پشتیبانی از نرم افزار و سامان آلات بایومتریک در تمام مراحل می‌داند.
بر اساس گزارش‌ها، هزینه کلی این سامان آلات بالغ بر ۱۵ میلیون یورو است.
طبق بررسی‌های انجام شده، این برای اولین بار است که خریدار سامان آلات بایومتریک، «سورس کود» نرم افزار بایومتریک را از این کمپنی درخواست می‌کند.
برخی آگاهان امور به این باور هستند که حکومت افغانستان برای دور زدن اراده مردم و انجام تقلب گسترده در انتخابات، به دنبال آزمودن هر راهی است تا بتواند نتایج آرا را به سود خود رقم بزند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا