آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

افغانستان؛ اخلاق سازی با گلوله و بمب از سوی امریکا شکست خورد

امریکا و متحدانش خود را دارای تمدن برتری می‌دانستند که شایسته تقلید است و معتقد بودند با آزاد کردن افغان‌ها از دست طا-لبان، به آنها لطف کرده‌اند! اما در نتیجه، یک هویت ترکیبی ایجاد شد. افغانستان نه افغان شد و نه امریکایی!


در ماه آگست گذشته، جهان شاهد خروج آشفته و دردناک امریکا از افغانستان بود. در افغانستان، فهرست قدرت‌های امپریالیستی که تلاش کرده‌اند و نتوانسته‌اند کنترول خود را اعمال کنند، شامل بریتانیا در قرن نوزدهم، شوروی در قرن بیستم و اکنون امریکایی‌ها در قرن بیست و یکم است.
جنگ ۲۰ ساله افغانستان فقط یک تمرین نظامی نبود، بلکه تلاشی اخلاقی از سوی امریکا برای ایجاد نهادهای مورد نظر خود بود. اما هزینه این جنگ چقدر بود؟ تقریباً ۲ هزار و ۴۴۸ سرباز امریکایی و به طرز شگفت انگیزی ۳۶۳ هزار غیرنظامی افغان کشته شدند. میلیاردها دالر خرج شد و یک ابرقدرت دیگر تحقیر شد.
امریکا و متحدانش خود را دارای تمدن برتری می‌دانستند که شایسته تقلید است و معتقد بودند با آزاد کردن افغان‌ها از دست طا-لبان، به آنها لطف کرده‌اند! اما در نتیجه، یک هویت ترکیبی ایجاد شد. افغانستان نه افغان شد و نه امریکایی! تنها یک دولت دست نشانده برای تحمیل هویتی به افغانستان توسط اشغالگر خارجی خود برپا شد.
امریکایی‌ها با استقرار یک دولت دست نشانده فاسد، ملت سازی را بر اساس مدل غربی خودشان دنبال کردند. این امر تکامل طبیعی نهادهای افغانستان را خنثی کرد، چیزی که عواقب مرگباری به همراه داشت.
اکثریت افغان‌ها مانند هر مردمی که کشورشان اشغال شده، می‌خواهند راه حل های خود را ایجاد کنند. به همین دلیل است که آنها اغلب به کمک نیاز دارند. اما این کمک نباید اسلحه‌هایی باشد که یک ارتش خارجی به سمت آنها نشانه رفته است.
پس از دو دهه جنگ که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه شد، افغان‌ها با انتخابی ناخوشایند بین ظلم اشغالگران یا حکومت تندرو طا-لبان روبرو شدند.
افغانستان به همان جایی که ۲۰ سال پیش بود بازگردانده شده است. استعمار مسیر یک ملت را تغییر می‌دهد. ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که به طور معمول تکامل می‌یابند، با استعمار دچار وقفه می‌شوند. برای پیشرفت، افغانستان به مشارکت و سرمایه گذاری تجاری نیاز دارد، نه مرمی و بمب.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا