آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

جوبایدن:

افغانستان باید فدرالی شود/ امریکا در پاکستان پایگاه بسازد

جو بایدن نامزد حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، در مناظره انتخاباتی حزب دمکرات با رقبای خود تلویحاً راه حل فدرالیزم را برای افغانستان پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای بایدن در این مناظره با اشاره به تجربیات خود درباره افغانستان گفت:« وقتی که پاکستان سه ولایت افغانستان را در شرق کشور کنترول می‌کند. افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست.»
معاون سابق ریاست جمهوری امریکا پیشنهاد کرد نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار امریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به «جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به امریکا» ادامه بدهد.
آقای بایدن گفت نیروهای امریکایی می‌توانند با پرواز از این پایگاه‌ها «عملیات ضدتروریستی» خود را در افغانستان ادامه دهند.
این اولین بار نیست که معاون سابق ریاست جمهوری امریکا برای حل بحران‌های به‌وجود آمده پس از جنگ‌های این کشور پیشنهاد فدرالیزم را مطرح می‌کند.
آقای بایدن زمانی که به عنوان سناتور دمکرات از ایالت دلور در کنگره امریکا فعالیت می‌کرد طرحی را برای فدرالیزم در عراق پیشنهاد کرد تا این کشور به سه ایالت فدرال و جداگانه برای سنی‌ها، شیعیان و کردها تقسیم شود.
این طرح با وجود حمایتی که از سوی دو حزب امریکا کسب کرد با مخالفت جدی در خاورمیانه روبرو شد و حتی سفارت امریکا در عراق نسبت به تبعات آن هشدار داد.‌

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا