آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمروند صلحسیاست

افغانستان در آجندای نشست رهبران ناتو

متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز در بروکسل گردهم می‌آیند. جو بایدن رییس جمهور امریکا برای نخستین بار در این نشست شرکت می‌کند. خروج از افغانستان بخشی از آجندای این نشست است.


به گزارش خبرگزاری دید، رهبران ناتو در حالی امروز دوشنبه(۲۴ جوزا) در بروکسل گردهم می‌آیند که در مورد خروج از افغانستان اختلاف نظر دارند و تأمین امنیت میدان هوایی کابل نیز در محور این بحث‌ها قرار دارد.
مقامات اروپایی می‌گویند آن‌ها از آنچه دولت بایدن بدون مشورت کافی با متحدان، تصمیم خود را از رویکرد خروج مبتنی بر شرایط به تصمیم بر اساس تقویم اعلان کرده، ناامید هستند.
بن والاس وزیر امور خارجه بریتانیا ماه گذشته به پارلمان این کشور گفته است که از تصمیم خروج نیروها بدون وضع شرایط بر طالبان «تأسف» می‌خورد.
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو گفته است: هدف این نبود که برای همیشه در آن‌جا (افغانستان) بمانیم. تصمیم برای ترک با خطرات همراه است، اما در عین حال ما افغانستانی را ترک خواهیم کرد که بسیار متفاوت از افغانستانی است که ما در سال ۲۰۰۱ به آن‌جا رفتیم.
وی افزوده که در مرحله‌ای، مردم افغانستان باید مسئولیت کامل آینده خود را به دست گیرند و این کاری است که آن‌ها با حمایت متحدان ناتو انجام می‌دهند.
پنتاگون نیز گفته است که ماموریت آموزشی‌اش پس از خروج از افغانستان پایان می‌یابد، اما سرمنشی ناتو گفته است که ناتو به دنبال آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در مکان متفاوت است.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در باره برنامه رییس جمهور بایدن در این نشست گفته است که موضوعات مختلف، از جمله کاهش نیروها در افغانستان به گونه هماهنگ با نظامیان ناتو، محور بحث رییس جمهور است.
به گفته وی، رایزنی با متحدان ناتو برای خروج از افغانستان و تأمین امنیت میدان هوایی کابل از جمله موضوعات مهم این نشست است.
دیدار جو بایدن و رجب طیب اردوغان روسای جمهور امریکا و ترکیه در رابطه به روابط دوجانبه و افغانستان نیز از جمله بخش‌های برجسته اجلاس ناتو است.
گفتنی است که رهبران ناتو قرار است در مورد برنامه این سازمان تا ۲۰۳۰، چالش‌های امنیتی فرا راه کشورهای عضو این سازمان، ماموریت ناتو در افغانستان و تداوم پشتیبانی از این کشور در این نشست بحث کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا