آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

افغانستان صدرنشین کشورهای خطرناک برای خبرنگاران شد

افغانستان در سال ۲۰۲۰ با ثبت قتل چهار خبرنگار، در صدر فهرست مرگبارترین کشورها برای روزنامه‌نگاران قرار گرفت.

مراسم تشییع جنازه ملالی میوند

به گزارش خبرگزاری دید، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران امروز چهارشنبه(۳ جدی) در گزارش سالانۀ خود می‌گوید که افغانستان و مکسیکو هریک با ثبت چهار قتل روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۰، جایگاه نخست خطرناک‌ترین کشورها را برای جامعه رسانه‌ای از آن خود کردند.
در گزارش این کمیته آمده است: «قتل‌های تلافی جویانۀ روزنامه‌نگاران در سراسر جهان نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته‌ است، اما تعداد افرادی که هنگام پوشش اخبار مربوط به جنگ جان خود را از دست دادند، کاهش شدیدی داشت».

مراسم تشییع جنازه رحمت الله نیکزاد- غزنی

گزارش می‌افزاید که شمار روزنامه‌نگارانی که به تلافی انجام وظیفۀ حرفه‌‌ای خود در سال ۲۰۲۰ به قتل رسیدند، بیش از دو برابر افزایش یافت. حملۀ باندهای تبهکار و گروه‌های شبه‌نظامی به روزنامه‌نگاران شاغل در کشورهای دموکراتیک گرفتار خشونت، دلیل اصلی این روند صعودی بوده است.
کمیته حفاظت از خبرنگاران می‌افزاید: «در سراسر جهان حداقل ۳۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۰ جان خود را از دست دادند. ۲۱ نفر از آنان به تلافی انجام حرفه‌ی خبرنگاری به قتل رسیدند که نسبت به (۱۰ نفر در سال گذشته) افزایش قابل توجهی داشته است. سایرین یا در منطقۀ جنگی‌ یا در تبادل آتش و یا در ماموریتی که ناگهان خطرناک شده است، جان خود را از دست داده‌اند».
مکسیکو،‌ افغانستان و فلیپین بیشترین میزان قتل تلافی جویانه را داشت.
بر بنیاد این گزارش، با اینکه قتل در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت، اما تعداد افرادی که جان خود را در مناطق جنگی از دست دادند (سه نفر) به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۰ رسید. دلیل آن هم کاسته شدن از شدت درگیری‌های خاورمیانه،‌ قرار گرفتن همه‌گیری کووید-۱۹ در صدر اخبار جهانی و مشکلاتی که این ویروس برای مسافرت خبرنگاران پیش آورد، خوانده شده است.
گزارش می‌گوید: «گروه‌های شبه نظامی در افغانستان حداقل چهار روزنامه‌نگار را به تلافی انجام وظیفۀ حرفه‌ای به قتل رساندند که این جهش قابل توجهی نسبت به سال ۲۰۱۹ است که در آن هیچ قتلی در این کشور گزارش نشد».
در اوایل دسمبر، ملالی میوند، خبرنگار رادیو و تلویزیون انعکاس به همراه راننده‌اش محمد طاهر در مسیر رفتن به محل کارش در ولایت ننگرهار توسط افراد مسلح به قتل رسید. گروه داعش مسئولیت قتل او را بر عهده گرفت. قتل رحمت‌الله نیکزاد رییس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی و پنجمین خبرنگار افغانستان به دلیل ادامه تحقیقات شامل این گزارش نشده است.
گفتنی است که در سال ۲۰۲۰ باندهای تبهکار بیشتر مظنون به قتل روزنامه‌نگاران بودند و سیاست خطرناک‌ترین حوزۀ خبری بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا