آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانرسانه‌ها

افغانستان صدر نشین خشونت علیه خبرنگاران در ۲۰۲۱ میلادی

خبرگزاری دید: فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران اعلام کرده است که در جریان سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۴۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در جهان کشته شده و ۳۶۵ خبرنگار دیگر هنوز در زندان بسر می‌برند.


براساس گزارش این فدراسیون، افغانستان با ۹ کشته در صدر فهرست کشورهایی قرار گرفته است که در آن بیشترین خبرنگار کشته شده‌اند. مکسیکو، هند و پاکستان پس از افغانستان در رده‌های دوم تا چهارم کشورهایی قرار گرفته‌اند که در آن بیشترین خبرنگار کشته شده‌اند.
فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته است که این خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای هنگام اجرای وظیفه در ۲۰ کشور کشته شده‌اند.
طبق گزارش این فدراسیون، میزان تلفات خبرنگاران در مقایسه به سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافته است. در ۲۰۲۰ میلادی ۶۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در جریان جنگ و درگیری کشته شده بودند.
از مجموع خبرنگاران زندانی، ۱۰۲ نفر تنها در چین، ۳۴ نفر در ترکیه، ۲۹ نفر در بلاروس، ۲۹ نفر در اریتره، ۲۷ نفر در ویتنام، ۲۱ نفر در میانمار، ۱۸ نفر در روسیه، ۱۲ نفر در آذربایجان و یمن، ۱۰ نفر در کامبوج و ۹ نفر در ایران زندانی هستند.
فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از این کشورها به‌عنوان بزرگ‌ترین زندانبان خبرنگاران یاد کرده است.
همین‌طور، قاره آسیا با داشتن ۱۶۲ خبرنگار زندانی در صدر و پس از آن اروپا، خاور میانه و جهان عرب، افریقا و امریکا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
با این حال، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته است که اغلب خبرنگاران در سال ۲۰۲۱ میلادی به ‌دلیل افشای فساد، جنایت و سوءاستفاده از قدرت در جوامع، شهرها و کشورهای خود کشته شده‌اند.
آنتونی بیلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته است: «این ۴۵ همکاری را که در خشونت‌های سال جاری از دست دادیم از قربانی‌های هولناکی به ما حکایت می‌کند که خبرنگاران به گونه‌ متداوم در سراسر جهان برای منافع عامه می‌دهند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا