آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

افغانستان و ایران؛ ترامپ قصد دارد چی کاری انجام دهد

نویسنده: جیمز دوبیک
منبع: ان‌پی‌آر
پس از تغییرات و تبادلات در پنتاگون، مقامات پیشین امنیت ملی امریکا نگران عواقب ناشی از این امر هستند که رییس جمهور ترامپ در روزهای پایانی کار خود، اقدام نظامی بی‌دلیل علیه ایران انجام دهد و یا تغییرات بزرگی در افغانستان به وجود آورد.

علاوه بر این، امتناع رییس جمهور ترامپ برای پذیرش نتیجه انتخابات و عدم در اختیار قرار دادن مواد اطلاعاتی به بایدن رییس جمهور منتخب ایالات متحده، هم اکنون به امنیت ملی آن کشور آسیب زده است.
«کوری شیک» که در شورای امنیت ملی جورج دبلیو بوش و همچنین در پست‌های ارشد پنتاگون و وزارت امور خارجه خدمت کرده است، می‌گوید: «سناریویی که بیشتر افراد امنیت ملی نگران آن هستند، حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران است. از آن‌جا که تلاش‌های «فشار حداکثری» که امضای سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است، نتیجه مثبت کمی دارد».
چهار مقام ارشد پنتاگون، به شمول مارک اسپر وزیر دفاع امریکا، روز دوشنبه و سه‌شنبه یا اخرج شدند یا استعفا دادند. افراد وفادار ترامپ به جای آن‌ها گماشته شده است. دو مقام امنیتی دیگر در هفته جاری مجبور به استعفا شدند.
شیک در مصاحبه‌ای گفته است: «شماری از افراد مهم امنیت ملی واقعاً‌ نگران هستند که پاکسازی ترامپ به منظور قرار دادن اشخاص انعطاف‌پذیر برای این باشد تا دولت خود را با یک ضربت سنگین خاتمه دهد».
شیک هشدار می‌دهد که او خود در مورد وقوع حمله به ایران تردید دارد، زیرا این امر نیاز به هماهنگی با متحدان ایالات متحده دارد که با آن مخالفت خواهند کرد.
از سویی هم، «نیکولاس برنز» که در پست‌های مختلف وزارت خارجه در امور سیاسی و در شورای امنیت ملی زمان دولت بوش و کلینتون کار کرده است، موافق است که کارشناسان سیاست خارجی نگران حمله غیرمترقبه به ایران است.
وی می‌گوید که نگرانی دیگر در جامعه امنیت ملی، خروج شتاب‌زده نیروها از افغانستان است.
برنز می‌افزاید: «رییس جمهور ترامپ ممکن سعی کند مذاکرات صلح افغانستان را سرعت بخشد، جنگ را در آن‌جا پایان دهد و بنابراین نیروهای نظامی امریکایی را به گونۀ خارج کند که به دولت افغانستان ضرر داشته باشد. یعنی، ترس این است که رییس جمهور ترامپ در مذاکره با طالبان زیاد سخت‌گیر نباشد».
جنرالان بلندپایه و افراد ملکی استدلال می‌کنند که وضعیت در حال حاضر برای ترک سریع از افغانستان بسیار ناپایدار است.
او بیان داشت: «هر دوی این سناریوها – ایران و افغانستان – تأثیر مستقیمی روی امنیت ملی ما در سال آینده یا دو سال بعد خواهد داشت و به طور حتم روی تیم بایدن که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ روی کار آید، تأثیر می‌گذارد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا