آخرین اخبارتحلیلجهانمنطقه

اقدام امریکا در مورد قدس و فاز جدید بحران در خاورمیانه

اکنون نیز به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل که بیشتر رهبران جهان آن را برای «صلح خاورمیانه» و مذاکرات دو جانبه (اسراییل- فلسطینی‌ها) .خطرناک خوانده‌اند، یکی دیگر از این اقدامات خودسرانه و تفرقه‌اندازانه امریکا است



روز چهارشنبه پانزدهم قوس، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در یک سخنرانی اعلام کرد که امریکا از این پس بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می‌شناسد و مصوبه کنگره امریکا را در این باره اجرا می‌کند. مصوبه‌ای که روسای جمهوری امریکا سال‌ها آن را عقب انداخته بودند. تصمیم دونالد ترامپ تاکنون موجی از واکنش‌ها و ابراز نگرانی‌ها را از طرف رهبران جهان و صاحب‌نظران در پی داشته است و بسیاری از آن‌ها بر این اعتقادند که این تصمیم عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت. با آن‌هم آقای ترامپ گفته است به وزارت خارجه دستور داده که کار انتقال سفارت امریکا را از « تل‎ابیب » به بیت‌المقدس، هرچه زودتر آغاز کند.
پس از جنگ سرد، امریکا به عنوان ابر قدرت جهان ظهور کرد و چندی بعد بوش پدر رییس جمهور اسبق امریکا طرح «نظم نوین جهانی» را مطرح کرد و امریکا را مدافع حقوق بشر و دموکراسی خواند. اما آنچه تا کنون سیاست خارجی امریکا نشان داده است، کشوری را ترسیم می‌کند که با سوء استفاده از قدرت نظامی خود و بدون در نظر گرفتن رای شورای امنیت و قوانین بین‌المللی، دست به اقدامات یک جانبه می‌زند. حمله به عراق، سوریه و افغانستان از جمله همین اقدامات خودسرانه امریکا است.
اکنون نیز به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل که بیشتر رهبران جهان آن را برای «صلح خاورمیانه» و مذاکرات دو جانبه (اسراییل- فلسطینی‌ها) خطرناک خوانده‌اند، یکی دیگر از این اقدامات خودسرانه و تفرقه‌اندازانه امریکا است. برخلاف آنچه امریکا تا کنون به عنوان کشوری مدافع حقوق بشر از خود نشان داده است.
به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل نشان می‌دهد که تمام این سال‌ها که جنگ بین مردم فلسطین و اسراییل در جریان بوده، امریکا از اسراییل حمایت‌ می‌کرده است. پس از سال‌ها اختلاف بین حماس و فتح (تشکیلات خودگردان فلسطین) این دو جنبش پشت میز مذاکره نشستند و توافقی دوجانبه مبنی بر «دولت وحدت ملی» امضا کردند. اسراییل در آن زمان به سرعت این توافق را محکوم کرد؛ زیرا این توافق جنگ داخلی را در فلسطین پایان داده و دولتی را شکل داده بود که مخالف منافع اسراییل به حساب می‌آمد. اما با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، امریکا بار دیگر به داد اسراییل رسیده است، زیرا امریکا از گرایش‌های هر دو جنبش حماس و فتح آگاه است. جنبش حماس معتقد است که اسراییل در فلسطین سرزمینی ندارد و آن را به زور اشغال کرده است.
با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی امریکا، این کشور می‌خواهد واکنش حماس را برانگیزد و حماس که سابقه حمله راکتی و حتی انتحاری را بر سربازان اسراییل داشته است، ساکت نخواهد نشست و امریکا که بارها این جنبش را در لیست تروریستی قرار داده می‌خواهد با تحریک کردن آن، حماس را از بدنه دولت وحدت ملی فلسطین جدا کند؛ زیرا تشکیلات خودگردان فلسطین میانه‌روتر از حماس است.
هم‌چنان با تحریک حماس، امریکا می‌خواهد بار دیگر اختلاف بین این دو گروه را برجسته کرده و آن‌ها را وارد جنگ کند، هم‌چنان که جنگ بین این دو جنبش در گذشته باعث کشته‌ شدن صدها فلسطینی در جنگ داخلی این کشور شد.
با حمایت امریکا و درگیر شدن فلسطینی‌ها در جنگ داخلی، نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به راحتی می‌تواند به راه خود ادامه دهد؛ به رسمیت نشناختن دولت فلسطین و ادامه اشغال و شهرک سازی در خاک فلسطین.
اما این مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود و برای همین، رهبران جهان آن را برای «صلح خاورمیانه» خطرناک می‌دانند. زیرا این کار باعث تحریک شدن کشورها و گروه‌های مخالف اشغال اسراییل شده و هم‎چنان تحریک مسلمانان افراطی را در سراسر جهان در پی خواهد شد. اما ظاهراً این مسئله‌ای است که امریکا سال‌هاست به دنبال آن است؛ ایجاد جنگ در خاورمیانه و فروختن سلاح‌های بیشتر بین گروه‌های درگیر. با شکست داعش در عراق و سوریه امریکا می‌خواهد باری دیگر تنش را در خاورمیانه به راه بیندازد، بیت‌المقدس به عنوان نخستین قبله مسلمانان مشهور است و امریکا با اعلام این که از این پس بیت‌المقدس پایتخت اسراییل است، در اصل می‌خواهد هدیه‌ای داشته باشد برای افراط‌گرایان تا آغازی دیگر شود برای تنش و خون‌ریزی در خاورمیانه.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا