آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

محمودی:

«امارت اسلامی» در منطقه و جهان پذیرفتنی نیست/ کاخ سفید حقانیت مواضع حکومت افغانستان را درک کرده

سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور می‌گوید که سیستمی به نام امارت طالبانی از سو منطقه و جهان و مردم افغانستان پذیرفتنی نیست و پس از یک سال از امضای توافقنامه دوحه، کاخ سفید حقانیت مواضع حکومت افغانستان را در روند صلح درک کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور امروز یکشنبه(۱۰حوت) می‌گوید که حکومت افغانستان در روند صلح حسن نیت خود را ثابت کرده ولی گروه طالبان به دنبال صلح و مذاکره نیستند و باوری به ختم جنگ در کشور ندارد.
محمودی که در یک مصاحبه تلویزیونی صحبت می‌کرد گفت: اراده حکومت افغانستان برای صلح بعد از توافق امریکایی‌ها و طالبان در دوحه نشان داده شده؛ آزادی اسرای طالبان و انعطافی که نشان داده شد، اعزام هیئت یا همان تیم مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان به دوحه، این ها همگی نشان دهنده این است که در حکومت و در نظام جمهوری اسلامی افغانستان یک اراده برای صلح و برای مذاکره و این که افغانستان قضیه‌اش راه حل نظامی ندارد و باید از طریق مذاکره و گفتمان حل شود وجود دارد.
او اما تاکید می‌کند که این اراده و حسن نیت در طرف طالبان مشاهد نمی‌شود. آقای محمودی با اشاره به واقعیت‌های میدانی کشور و افزایش خشونت‌های از سوی طالبان افزود: با تاسف ما شاهد هستیم که طالبان چندان علاقه‌ای به مذاکره ندارند. زمانی که هیئت حکومت در دوحه است، طالبان در کشورهای همسایه چکر می‌زنند و خشونت‌ها افزایش می‌یابد.

محمودی به این باور است که وضعیت کنونی نتیجه به حاشیه رانده شدن حکومت افغانستان از متن مذاکرات میان امریکایی‌ها و طالبان توسط تیم قبلی کاخ سفید است.
او در این مورد گفت: روزی که حکومت افغانستان با آنچه که در دوحه بین خلیلزاد و امریکایی‌ها جریان داشت، انتقاد می‌کرد. فشارها بر حکومت این بود که ممکن حکومت مانع صلح باشد و بخواهد که این روند را تضعیف کند. ولی امروز شاهد هستم که تمام جهان، هم کشورهای منطقه و هم نهادهای بین‌المللی واقف بر این هستند که طالبان خشونت‌ها را افزایش دادند، طالبان ارتباطات شان را با القاعده و گروه‌های تروریستی نه تنها قطع نکردند بلکه بیشتر ساختند و طالبان به دنبال این نیستند که در افغانستان از راه حل سیاسی و دیپلماتیک استفاده شود و ما به صلح برسیم.
به گفته این چهره سیاسی، «در مرحله دوم، هیئت حکومت افغانستان رفت به دوحه ولی طالبان به هیچ‌وجه حاضر نشدند. گاهی تهران و گاهی مسکو، طالبان به دنبال دیپلماسی منطقه‌ای شان بودند و به این نتیجه می‌رسیم که طالبان باورمند به صلح و باورمند به حل قضیه افغانستان نیستند».
تعهدات طالبان:
آقای محمودی در خصوص عدم پابندی طالبان به تعهدات شان در توافقنامه دوحه می‌گوید که اکنون خود امریکایی‌ها داد می‌زنند که طالبان به تعهدات خویش عمل نکرده‌اند.
او گفت: یکی از توافقاتی که امریکایی‌ها با طالبان داشتند این بود که این گروه باید روابطش را با جنگجویان خارجی و گروه‌های تروریستی قطع کند و این تعهد طالبان بوده و همچنین تعهد در کاهش خشونت‌ها ولی امروز ما چیزی نمی‌بینیم. امروز همان خارجی‌ها، همان ایالات متحده امریکا می‌گویند که توافق مشکل داره و بازنگری شود. وزیر دفاع امریکا، وزیر خارجه امریکا معتقد بر این هستند که آن راه اشتباه بوده و حقانیت مواضع دولت افغانستان و مردم افغانستان را همگی درک کردند که شیوه قبلی نتیجه مطلوب نداده و مورد توافق جمعی هم نبوده و امروز به همان نقطه‌ای رسیدیم که یک سال پیش حکومت افغانستان و مردم افغانستان بار ها از همین تریبون می‌گفتیم که آنچه که با طالبان در دوحه به توافق رسیده،‌ مشکل افغانستان را حل نمی‌کند.
سید علی‌رضا محمودی در بخشی دیگر از مصاحبه، می‌گوید که از عملکرد طالبان معلوم است که به دنبال صلح نیستند؛ زیرا با گذشت هر روز خشونت‌ها را افزایش دادند و در عین حال افزایش فعالیت‌های القاعده و داعش و امثالهم را در جغرافیای افغانستان که مستقیماً با طالبان در ارتباط هستند، می‌بینیم.
سیاست دولت قبلی امریکا متناقض بود:

این چهره سیاسی کشور با اشاره به شواهد و قراین، سیاست دولت قبلی امریکا را در خصوص روند صلح افغانستان متناقض می‌خواند و می‌گوید: ما یک حکومت با پایه‌های مشروعیت که قوه مقننه دارد، قوه اجرایی دارد و دارای ساختارهای قانونمند است و طرف توافق ایالات متحده به عنوان یک شریک استراتژیک، پیمان امنیتی امضا کرده است، داریم ولی ما شاهد بودیم که همزمان با این حکومت که چنین روابط وجود دارد و به صورت سیستماتیک مناسبات وجود دارد، در عین حال یک تیم از ایالات متحده در دوحه با طالبان مذاکره داشت بدون این که این حکومت در جریان قرار بگیرد. این خودش یک تناقض بود در سیاست گذشته ایالات متحده که امروز کاخ سفید متوجه این امر شده و در تماس‌هایی که وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع امریکا با مقامات حکومت افغانستان داشتند به خوبی این را بیان کردند.
محمودی به این باور است که طالبان در تلاش حفظ توافقنامه هستند، ولی اکنون تناقضات توافقنامه واضح شده و امریکا نیز در پی تعدیل آن است.
با این حال، آقای محمودی تاکید می‌کند که «باز هم ما مردم افغانستان به دنبال صلح هستیم و درک می کنیم که خشونت و افزایش خشونت چه مصیبتی است که بر سر مردم افغانستان آورده است و آرزوی این را داریم و تقاضای ما همین است که پروسه صلح جدی گرفته شود، ولی زمانی که جانب مقابل چنین اراده نداشته باشد تنها یک راه می‌ماند و آن دفاع است.
وی تصریح کرد که در نهایت راه حل قضیه افغانستان سیاسی و مذاکره است. ولی زمانی که جنگ بر ما تحمیل می‌شود و جانب مقابل هیچ انعطافی نشان ندهد پس مردم افغانستان چاره‌ای جز دفاع ندارد.
امارت طالبانی و جمهوریت:
سید علی‌رضا محمودی در خصوص حمایت مردم افغانستان از جمهوریت گفت که امارت طالبانی که مردم تجربه خوبی از آن ندارند، قابل مقایسه با جمهوریت نیست، زیرا برجستگی نظام کنونی در این است که فضا برای انتقاد و همزیستی اندیشه های متفاوت فراهم می‌کند.
او گفت: سیستمی به نام امارت طالبانی را نه مردم افغانستان قبول دارند و نه دنیا می پذیرند و نه یک تجربه خوب داریم از آن، ولی ما در این جا دستاورد داریم و مردم در این جا در بیست سال گذشته نقش داشتند. درست است که انتقاداتی وجود دارد، ولی برجستگی این نظام در همین است که مردم می‌توانند انتقاد کنند و با استفاده از این تریبون‌ها حرف خود را بزنند. آیا چنین فضایی را با فضای طالبانی می‌توانیم مقایسه کنیم؟ هیچ قابل مقایسه نیست.
آقای محمودی افزود که «مردم با وجود انتقاداتی که وجود دارد از همین نظام از همین ساختار حمایت کردند و حمایت می‌کنند ما امروز نیروهای دفاعی و امنیتی قهرمان و شجاعی را داریم که تاهنوز ایستاد شدند و خوب است که پشت سر این قوت ها مردم افغانستان بیایند و از دستاورد‌های خود دفاع کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا