آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

امریکا؛ تیغ در کف زنگی مست!

راحل موسوی- خبرگزاری دید
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به رغم باخت آشکار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، هنوز حاضر نیست به خواست مردم خود تن دهد و شکست خود را در بازی انتخابات بپذیرد، اما مشکل اینجا است که وقتی آدمی مثل ترامپ، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد، در ابعادی وسیع و پیش‌بینی‌ناپذیر می‌تواند دردسرهایی غیر قابل پیش‌بینی برای امریکا و احتمالاً جهان ایجاد کند.

او در حالی که تنها دو ماه از ریاست جمهوری‌اش باقی مانده است، در اقدامی سؤال‌برانگیز و بر خلاف رویه معمول در سنت رؤسای جمهوری امریکا، به اقداماتی دست زده که آثار مخربی برای آینده امریکا دارد؛ از جمله مارک اسپر وزیر دفاع خود را در حساس‌ترین شرایط داخلی و بین‌المللی برکنار و کریستوفر میلر، رییس مرکز مبارزه با تروریزم امریکا را جایگزین وی کرد.
اگرچه اختلاف مزمن و دامنه‌دار ترامپ با اسپر بر همگان روشن بود، اما با توجه به عصبانیت ترامپ از باخت در انتخابات، به نظر می‌رسد تنها اختلافات ترامپ با اسپر مسبب برکناری وی نشده و رییس جمهور غیر قابل پیش‌بینی امریکا، خواب و خیال‌هایی فراتر از انتقام‌کشی از وزیر دفاع مخالف دیدگاه‌های خود را در سر دارد.
یکی از احتمالات مطرح در این خصوص، قصد انجام عملیات یا حملاتی نظامی در منطقه از سوی ترامپ و ممانعت حضور اسپر در رأس وزارت دفاع ایالات متحده از این خواسته است. آنچه این نگرانی را افزایش می‌دهد گزارش جان هودسون، خبرنگار امریکایی از انتقال ۵۰ فروند جنگنده F_35، هجده دستگاه پهپاد MQ9 و یک پک ۱۰ میلیارد دالری از موشک‌های MK82 و بمب‌های هدایت‌شونده و موشک به امارات متحده عربی است که می‌تواند متضمن اقدامات نسنجیده و خارج از کنترول نظامی علیه دشمنان منطقه‌ای امریکا باشد.
در پی این گمانه‌زنی‌ها نشریه میلیتاری‌تایمز بخش‌هایی از مصاحبه جدید خود با مارک اسپر را منتشر کرد. اسپر در این مصاحبه می‌گوید: «در صورتی که جانشین من یک بله قربان‌گوی واقعی باشد، خدا به همه ما رحم کند.» این نشان می‌دهد که سرپرست کنونی وزارت دفاع امریکا، از مهره‌های همسو و همفکر با آقای ترامپ است و اکنون در کف زنگی مست افتاده است.
روزنامه نیویارک‌تایمز نیز در شماره امروز خود در تأیید این مدعا از مقاماتی در پنتاگون نقل قول کرده که بعید نیست ترامپ قصد انجام حملاتی علیه ایران و یا دیگر دشمنان امریکا را در روزهای آخر دولت خود داشته باشد.
هرچه باشد ترامپ در حال بازی با کارت باخت است و این، بیش از هر چیز دیگری نگران‌کننده است؛ زیرا آن که بر خلاف سنت اسلاف خود در پایان دوره ریاست جمهوری خویش از در پیش‌گیری رویکردهای اساسی و اثرگذار برای آینده خودداری نمی‌کند، مطمئناً برنامه‌های مخرب زیادی برای ۷۲ روز آینده در سر دارد و این، افزون بر آن که مهم‌ترین نهادهای امنیتی ایالات متحده را بی‌ثبات می‌سازد، در ابعاد بین‌المللی نیز مایه نگرانی‌های جدی شده است؛ به گونه‌ای که روزنامه گاردين در تحليلی نوشته است:«مشخص نيست اخراج اسپر نوعي تسويه ‌حساب با وزير دفاعي است كه علناً با رييس‌ جمهور مخالفت می‌كرد يا تلاش برای به نتيجه رساندن برنامه‌هايی است كه مارک اسپر مانع انجام آنها شده بود.»
این نگرانی به ویژه از آنجا جدی‌تر می‌شود که به نوشته گاردين، دولت ترامپ برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نیز برنامه‌ریزی کرده و همین دیروز وزارت خزانه‌داری امریکا ۶ شرکت و ۴ فردی را که خریداری اقلام حساس، اعم از اجزای الکترونیکی امریکایی را برای شرکت «صنایع مخابراتی ایران» تسهیل می‌کردند، در فهرست تحریم قرار داد.
به این ترتیب، به نظر می‌رسد ترامپ در پی آن است که با به حداكثر رساندن فشار عليه ايران، موانع حقوقی و سياسی جدی بر سر راه دولت آینده جو بايدن ایجاد کند، اما هنوز بسیار زود است که بتوان حجم و نوع فشارهای ترامپ علیه ایران را تعیین یا مشخص کرد. این به معنای آن است که اگرچه ترامپ از صحنه ریاست جمهوری کنار می‌رود، اما ترامپیسم، با توجه به افزایش بیش از یازده میلیون رأی آقای پرزدنت نسبت به دوره قبل، به مثابه نیرویی بازدارنده از تعاملات سازنده دولت جو بایدن با جهان، به قوت خود باقی خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا