آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنانسیاست

امریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان نماینده ویژه گماشت

خبرگزاری دید: به دنبال وضع محدویت‌های شدید از سوی طا-لبان بر زنان در افغانستان، ایالات متحده نماینده ویژه‌ جدیدی برای دفاع از حقوق زنان افغانستان منصوب کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا به تازگی اعلان کرد که «رینا امیری» محقق افغان-امریکایی و کارشناس میانجی‌گری که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در وزارت امور خارجه خدمت می‌کرد، نقش فرستادۀ ویژه برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان را بر عهده خواهد گرفت.
بلینکن گفت که خانم امیری به موضوعاتی خواهد پرداخت که «برای من و بقیه دولت رییس جمهور جو بایدن اهمیت حیاتی دارد».
وی افزوده است: «ما خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و امن هستیم که در آن همه افغان‌ها بتوانند زندگی کنند و در شمولیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رشد کنند.»
وزارت خارجه امریکا همچنین «استفنی فاستر» مقام سابق این وزارت با تجارب مختلف در بخش عمومی و خصوصی را به عنوان مشاور ارشد جدید برای مسایل زنان و دختران در دفتر هماهنگ کننده تلاش‌های جابجایی افغانستان انتصاب کرده است.
بلینکن گفته است: دو رهبر واجد شرایط و محترم، کار حیاتی وزارت امور خارجه برای حمایت از زنان، دختران و حقوق بشر را در افغانستان پیش خواهند برد.
خانم امیری در کودکی افغانستان را ترک کرد و خانواده‌اش در کالیفرنیا ساکن شدند. او از دوران دانشجویی برای دفاع از افغان‌هایی که تحت حاکمیت طا-لبان زندگی می‌کردند، به ویژه زنان صحبت می‌کرد.
او همچنین مشاور ریچارد هالبروک دیپلمات امریکایی در امور افغانستان و پاکستان بوده و در سازمان ملل متحد نیز خدمت کرده است.
امیری قبل از انتصابش به این سمت در توییتی نوشت: من تعجب می‌کنم چگونه آنهایی که به جهان از تغییر طا-لبان اطمینان می‌داد، احیای سیاست‌های قهقرایی و سختگیرانۀ طا-لبان را علیه زنان توضیح می‌دهند.
وی همچنین گفته است که بازیگران منطقه‌ای مانند پاکستان متحد تاریخی طا-لبان، به اندازه کافی حقوق زنان را در فراخوان‌های خود برای فراگیرتر بودن طا-لبان نگنجانده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا