آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

امریکا در نظر دارد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تعویق افتد

وال استریت جورنال در گزارشی نگاشته است که دولت ترامپ در نظر دارد از دولت افغانستان بخواهد انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق اندازد تا واشنگتن بتواند جنگ ۱۷ ساله را بر ضد طالبان پایان دهد.


وال استریت جورنال در گزارشی نگاشته است که دولت ترامپ در نظر دارد از دولت افغانستان بخواهد انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق اندازد تا واشنگتن بتواند جنگ ۱۷ ساله را بر ضد طالبان پایان دهد.
در این گزارش آمده است که تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار است در ماه اپریل( حمل ۹۸) برگزار شود، یکی از گزینه‌هایی است که مقامات امریکایی در نظر دارند.
بر اساس این گزارش، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور صلح افغانستان این ایده را مطرح کرده است، اما این سخن در تقابل با آنچه که واشنگتن از دمکراسی آزاد در افغانستان تبلیغ می‌کرد، قرار دارد.
در همین حال، هفته گذشته رییس جمهور غنی گفته بود که بر اساس یک انتخابات آزاد و فراگیر، مردم در باره رهبری آینده خود تصمیم خواهند گرفت.
گروه طالبان تاکنون از مذاکره با اشرف غنی خودداری کرده است در حالی که وی از این گروه خواسته بود حاضر است بدون پیش‌شرط با آن‌ها گفت‌وگو کند.
ایالات متحده در حالی از افغانستان می‌خواهد که انتخابات را به تعویق اندازد که ممکن این امر به طور بالقوه موجب اختلاف بین دو کشور شود.
کابل برای حمایت مالی و نظامی متکی به واشنگتن است که این امر نفوذ قابل توجهی را برای ایالات متحده به ارمغان آورده، اما تصمیم نهایی به دست رهبران افغانستان است.
دولت ترامپ امیدوار است که تعلیق انتخابات در نهایت منجر به مذاکرات صلح با طالبان گردد، چرا که مقامات از آشفتگی سیاسی که اغلب در دوران انتخابات افغانستان رخ می‌دهد، هراس دارند.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا مدت‌هاست که نسبت به حضور امریکا در افغانستان ناراضی است و پیش از این که با بی‌میلی استراتژی جدید امریکا را در باره جنوب آسیا اعلام کند، تهدید کرده بود سربازان امریکایی را از این کشور خارج می‌سازد.
این استراتژی تعداد سربازان امریکایی را تا مرز ۱۴ هزار نفر افزایش داد، اما تاکنون نتیجه ملموسی برای دولت امریکا در پی نداشته است.
دولت امریکا در اوایل سال جاری گفت‌وگوهای مستقیم را با طالبان آغاز کرده است.
اداره ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) به تازه‌گی در گزارشی گفته بود که دولت افغانستان تنها ۵۵ درصد خاک این کشور را در اختیار دارد.
خلیلزاد گفته است که او احتمالاً شش تا دوازده ماه نیاز دارد تا یک راه حل جدید برای پایان دادن به جنگ ارائه دهد.
وی قرار است هفته آینده با رهبران طالبان در دوحه و همچنان ممکن است با اعضای این گروه در دبی ملاقات کند.
منبع: هیل
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا