آخرین اخبارافغانستانجهانزنانسیاست

امریکا صدور ویزا را به زنان آسیب پذیر افغانستان بررسی می‌کند

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن در حال بررسی اعطای سریع ویزا به زنان آسیب پذیر افغانستان است.


به گزارش خبرگزاری دید: اداره‌ بایدن در حال بررسی راه سریع برای اعطای ویزا به افغان‌های آسیب‌پذیر به شمول سیاستمداران زن، فعالان مدنی و خبرنگارانی است که ممکن از سوی طالبان هدف قرار بگیرند.
به گزارش رویترز، گروه‌های مدافع حقوق بشر، از وزارت خارجه و کاخ سفید خواسته‌اند، تا دوهزار ویزای ویژه برای زنان آسیب‌پذیر در نظر بگیرند.
یکی از مقام‌های امریکایی به رویترز گفته است که اداره‌ بایدن در نظر دارد نه تنها به زنانی که زیر تهدید هستند، بلکه به مردان و اقلیت‌هایی که مشاغل پرخطری دارند نیز ویزا اعطا کند.
در گزارش رویترز همچنین آمده است که گروه‌های مدافع حقوق بشر به کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا استدلال کرده‌اند زنانی که در طول دو دهه حضور امریکا در افغانستان به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند و حامیان و طرفداران آنان باید در فهرست اعطای ویزای سریع قرار بگیرند.
تریسا کاسل مدیر نهادی موسوم به «میناس‌ لیست» که برای تقویت نقش رهبری سیاسی زنان کار می‌کند، به رویترز گفته است: «زندگی‌ آنان در خطر است.» او افزوده: «رهبران زن در افغانستان از سوی طالبان هدف قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند. جان و امنیت آنان هر روز در تهدید است».
این گروه و سایر گروه‌های مدافع حقوق بشر به دولت توصیه می‌کنند که وزارت خارجه روند صدور این ویزا را برای افراد فعال در معرض خطر سریعاً روی دست گیرند. آنان همچنین خواسته‌اندکه مقام‌های ایالات متحده برای امنیت این فعالان، به گونه‌ فعال با سایر کشورها نیز دیپلماسی را آغاز کنند.
کاخ سفید از اظهار نظر راجع به تلاش برای اعطای ویزای بیشتر برای مدافعان حقوق زنان افغانستان، خودداری کرده است. قرار است رییس‌ جمهور بایدن امروز پنج‌شنبه به وقت امریکا در باره‌ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صحبت کند و انتظار می‌رود که او در صحبت‌هایش به حقوق زنان نیز اشاره کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا