آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

امریکا و جامعه جهانی اگر به دموکراسی باور دارند، با طالبان معامله‌ نکنند

شماری از خبرنگاران و نهادهای پشتیبان رسانه‌ها می‌گویند، اگر برای امریکا و جامعه جهانی دموکراسی، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق بشری و آزادی‌های مدنی مهم است، نباید با طالبان وار هیچ معامله‌ای شوند.

گزارش از سید محمد حسین همدرد

به گزارش خبرگزاری دید، شماری از خبرنگاران و نهادهای پشتیبان رسانه‌ها امروز یک‌شنبه (۶ میزان) طی یک کنفرانس خبری در کابل، نگرانی‌های شان را نسبت به گفت‌وگوهای صلح مطرح کردند.
امروز (۶ میزان) ۲۴ مین سالگرد آمدن طالبان به کابل است. به همین نسبت، نهادها «رهبران جوان ژورنالیست» و شماری از خبرنگاران کنفرانس خبری‌ای را زیر نام «زنان، طالبان و روزنامه‌نگاری» در کابل برگزار کردند.
مجیب خلوتگر رییس بنیاد نی/ حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان آزادی بیان را از نگرانی‌های کلان رسانه‌ها عنوان کرده و گفت: در بحبوحه گفت‌وگوهای صلح که ما از یک طرف نگران حقوق بشری هستیم به ویژه حقوق بانوان، از طرف دیگر به خاطر آزادی بیان نگرانی کلان داریم.
او اضافه کرد: امید ما این است که صدای رسای مردم از گلوی بانوانی که صدای شان زیر اما رساست بلند شود.
خلوتگر با استقبال از این حرکت نهاد «رهبران جوان خبرنگار» گفت: چنین حرکت‌هایی می‌تواند در گستره باورهای اصلی بانو‌گرایی/ فمینیسم یک نقطه اوج باشد به خصوص در شرایط حاضر.
آقای خلوتگر تصریح کرد: در شرایط کنونی، وقتی ما از بانوان و خبرنگاری زنان یاد می‌کنیم، باید طوری باشد که حساسیت خلق کند؛ ولی این حساسیت نباید باعث مقاومت در میان کسانی (طالبان) شود، تا آن‌ها یک پروسه کلان ملی مثل گفت‌و‌گوهای صلح را برهم نزنند.
همچنان بهشته شاهین عضو هیئت رهبری نهاد «رهبران جوان ژورنالیست» در این نشست گفت: صحبت از دهه هفتاد است، دهه‌ای که ما و شما را صد سال به عقب برگشتاند، زمانی که زنان و دختران افغان از هر نوع فعالیت از جمله مکتب رفتن، بیرون رفتن بدون داشتن همراه، رفتن به دوایر دولتی، کار کردن در رسانه و غیره فعالیت‌های اجتماعی، منع شده بودند.

به گفته خانم شاهین: در دهه پسا طالبان دستاوردهای زیادی در زمینه آزادی بیان به میان آمده؛ اما این همه به آسانی میسر نشده است. وی افزود: ما خبرنگاران زیادی را از دست داده‌ایم و تعداد زیادی مهاجرت کردند، ما خواهان حفظ تمام این دستاوردها هستیم.
او تصریح کرد: نسل امروز، نسل دهه هفتاد نیست، نسلی است که با آزادی بیان و رسانه‌های آزاد قد کشیده، نسلی که بیش از هر پدیده‌ای برای آزادی بیان و نقش رسانه‌ها در کشور زحمت کشیدند.
مسئولان نهاد رهبران جوان ژورنالیست می‌گویند: بحثی که زنان از آن هراس دارند سرنوشت‌شان است. آنان می‌افزایند: آزادی بیان، حقوق زنان، آزادی‌های مدنی، آزادی رسانه‌ها در گفت‌وگوها باید حفظ شود و بحث اصول و قوانینی که از سوی گروه طالبان مطرح می‌شود، نباید برای زنان محدودیت ایجاد کند.
مدیران این نهاد همچنان از جامعه جهانی و امریکا خواستند که اگر دموکراسی، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و آزادی‌های مدنی برایشان مهم است نباید وارد هیچ گونه معامله‌ای با طالبان نشوند.
از سویی هم، نهادهای پشتیبان از رسانه‌ها، از هیئت مذاکره‌کننده حکومت خواستند که دستاوردهای دو دهه پسین از جمله قانون اساسی، حقوق زنان، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها، حضور زنان در رسانه‌ها باید خط سرخشان باشد. آنان خطاب به هیئت مذاکره‌کننده دولت گفتند: خون خبرنگاران و شهدا را زیر پا نکنید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا