آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات؛ آیا محمد کریم خلیلی به تکت جمعیت اسلامی می‌پیوندد

به نظر می‌آید که تکت انتخاباتی جمعیت اسلامی با جنبش اسلامی و حزب وحدت اسلامی شاخه آقای خلیلی، در آستانه تکمیل شدن است.

در کنار روند مصالحه با گروه طالبان به منظور پایان جنگ هژده ساله، بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده نیز مهم است. حزب جمعیت اسلامی از احزاب مطرح و با اقتدار افغانستان محسوب می‏شود. جریانی که در چند دور از انتخابات تجربه شده، مدعی کرسی ریاست جمهوری بوده است.
از چندی بدین سو، اعضای رهبری جمعیت اسلامی سرگرم رای‏زنی است که در انتخابات ریاست جممهوری آینده چطور داخل گود انتخابات شود. در چند دور گذشته داکتر عبدالله رییس اجرایی، نماینده این جریان سیاسی در روند انتخابات بود.
اکنون جمعیت برای شکل دادن یک تکت انتخاباتی به دنبال یارگیری است. در چند روز گذشته، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی با جمعی از سران این حزب به خانه محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی رفتند. بربیناد گزارش‌ها، در این دیدار اعضای جمعیت با محمد کریم خلیلی در ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری و روند صلح با طالبان، رای‏زنی کرده‏اند.
در این نوشته کوتاه حرف اساسی این خواهد بود که آیا خلیلی به اردوی انتخاباتی حزب جمعیت اسلامی اضافه خواهد شد یا نه؟
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و از متحدان سیاسی و انتخاباتی جمعیت اسلامی، ظاهراً در انتخابات پیش رو به دنبال گزینه‌های دیگری است. از قرار گزارش‏‌ها، آقای محقق عضو تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. البته آقای محقق این خبر را تاکنون رسماً تایید نکرده است.
محمد کریم خلیلی در یک سال اخیر بر بنیاد اظهارات نزدیکانش رابطه ایده‌الی با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور ندارد. در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته آقای خلیلی و سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری از متحدان انتخاباتی و سیاسی اشرف غنی بودند. از قراین روشن است که آقای دانش در انتخابات آینده نیز با رییس جمهور غنی خواهد بود.
رییس جمهور غنی در سفر به دایکندی رسماً تایید کرد که در انتخابات دور آینده هم آقای سروردانش او را همراهی خواهد کرد.
براساس گزارش‌های تایید ناشده، محمد کریم خلیلی آقای اسد‏الله سعادتی را برای کرسی معاونیت دوم ریاست جمهوری به رییس جمهور غنی پیشنهاد کرده ولی از سوی رییس جمهور غنی پذیرفته نشده است.
با معرفی محمد عمر داوودزی به‏حیث رییس دبیر خانه شورای عالی صلح و نماینده رییس جمهور غنی در امور اجماع منطقه‏ای، آقای خلیلی اندکی به حاشیه رفته است. ناگفته نباید گذاشت که این مطلب را نزدیکان آقای خلیلی تایید کرده‏اند.
به باور نویسنده، محمد کریم خلیلی در نهایت به اردوی انتخاباتی حزب جمعیت اسلامی خواهد پیوست. در صورتی که او رابطه خوبی با اشرف غنی و سرور دانش ندارد، گزینه بهتر از تکت انتخاباتی جمعیت نخواهد داشت.
جمعیت اسلامی همانند دوره‌های قبل در انتخابات ریاست جمهوری جناح رقیب اشرف غنی خواهد بود.
آنچه حداقل در یک سال اخیر پیش آمد، نشان می‏دهد که رییس جمهور غنی سعی دارد حمایت بخشی از جامعه هزاره را با سرور دانش به دست آورد. او برای دست یابی به چنین خواستی به قدر کافی تبلیغات نیز کرده است. باری گفته بود که آقای سرور دانش «مرجع تقلید» وی است. از این گونه توصیف‌ها بر می‌آید که اشرف غنی دقیقا تلاش دارد حمایت بخشی از جامعه هزاره را توسط آقای دانش نصیب شود.
رییس جمهور غنی اکنون گمان می‌کند که سرور دانش در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند جای خالی آقای خلیلی را پر خواهد کرد.
به نظر می‌آید که تکت انتخاباتی جمعیت اسلامی با جنبش اسلامی و حزب وحدت اسلامی شاخه آقای خلیلی، در آستانه تکمیل شدن است. منابع نزدیک به ریاست اجرایی کشور گفته‌اند در صورتی که جمعیت اسلامی یک نامزد قوی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند، داکتر عبدالله از آن حمایت خواهد کرد.
داکتر عبدالله تاکنون رسماً اعلام نامزدی نکرده و تنها بسته معلوماتی از کمیسیون انتخابات دریافت کرده است.
داکرعبدالله این فرصت را دارد که از نامزدی صلاح‌الدین ربانی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کند و همانند دوره‌های گذشته با جمعیت اسلامی داخل بازی‌های انتخاباتی شود.
با این وجود، می‌توان گفت که تا حدودی سه تکت انتخاباتی در آستانه شکل‌گیری است. تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر؛ تکت انتخاباتی جمعیت اسلامی و متحدان و تکت انتخاباتی محمد اشرف غنی رییس جمهور. در واقع این سه تکت انتخاباتی، جناح‌های جدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ سرطان سال آینده خواهند بود.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا