آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات پارلمانی؛ وظیفه نمایندگان مجلس کاریابی است؟

این خواست از یک نامزد انتخابات پارلمانی، نشان می‌دهد که جامعه هنوز نمی‌داند که وظایف مجلس نمایندگان و اعضای آن کاریابی نیست.



انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان سال روان در حالی برگزار می‌شود که چالش‌های فراوانی روند انتخابات را تهدید می‌کند.
حضور کم‌رنگ مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان، تحرکات گسترده طالبان، نگاه قومی به پروسه انتخابات، دخالت ریاست جمهوری در کار کمیسیون و قومی عمل‌کردن کمیسیون از چالش‌هایی به شمار می‌رود که به گونه جدی انتخابات آینده را تهدید می‌کند.
در وصف این اُفت‌ها، یک خطر کلان دیگر نیز وجود دارد که هیچ آدرس تاکنون برای حل آن گامی برنداشته است.
مردم افغانستان در نظر سنجی‌های گوناگون نشان داده‌اند که از عملکرد مجلس نمایندگان راضی نیستند و حق هم دارند که در این قسمت شاکی باشند. با آن که مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و به نامزدان مورد نظر خود رای می‌دهند، اما در ارتباط به وظایف مجلس نمایندگان کمتر چیزی می‌دانند. عمده‌ترین مسئولیت مجلس نمایندگان، نظارت از عملکرد حکومت مرکزی و تصویب و رد قوانین است.
شب گذشته یک عده‌ای با من تماس گرفتند که در انتخابات پارلمانی به کدام نامزد رای بدهند بهتر خواهد بود؟ حرف بنده برای شان این بود که انتخابات یک روند دمکراتیک است و هر شهروند بدون هیچ‌گونه جبری حق انتخاب و حق رای دارد.
این عده در دور گذشته انتخابات پارلمانی از نامزدی در بلخ اعلام حمایت کرده بودند که در انتخابات پیش رو نیز از نامزدان بلخ در انتخابات پارلمانی است. این عده تصمیم دارند در انتخابات پارلمانی به نامزدی رای بدهند که برای شماری از آن‌ها زمینه کار فراهم شود.
این خواست از یک نامزد انتخابات پارلمانی، نشان می‌دهد که جامعه هنوز نمی‌داند که وظایف مجلس نمایندگان و اعضای آن کاریابی نیست.
میزان بیشتری از مردم در افغانستان از سواد محروم‌اند و روی همین علت با برگزاری چند دور از انتخابات هنوز واقف نشده‌اند که مسئولیت یک عضو مجلس نمایندگان و شخص رییس جمهور چیست.
مردم با نگاه قومی و… در چند دور از انتخابات تجربه شده در افغانستان شرکت کرده‌اند و به باور نویسنده، چون بحث قومی در این روند حاکم بوده است، کمتر مردم روی این فکر کرده‌اند که وظایف نمایندگان شان در پارلمان چیست؟
بدون شک، چیستی وظایف و مسئولیت اعضای مجلس نمایندگان تحت‌الشعاع همان دید قومی قرار گرفته است و اگر وضعیت همین طور که است ادامه پیدا کند، زمان زیادی نیاز خواهد بود که پارلمان سالم و با مسئولیت داشته باشیم.
روزانه ده‌ها نفر به مهمان‌خانه‌های اعضای فعلی مجلس نمایندگان برای کاریابی مراجعه می‌کنند.
بربنیاد گزارش‌ها، وزیران کابینه وقتی به علت بی‌توجهی به وظایف شان به مجلس نمایندگان استجواب می‌شوند، اعضای مجلس نمایندگان با گرفتن رشوه به وزرا رای تاییدی می‌دهند.
بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان چون به حامیان انتخابات شان «کار» وعده کرده‌اند، یک خواست شان از وزیران کابینه گرفتن یک یا چند بست کاری است.
جدی‌ترین چالش و مهم‌ترین امری که می‌بایست در افغانستان روی آن کار شود، آگاهی مردم از وظایف مجلس نمایندگان و شخص رییس جمهور است.
ایامی که رسماً مبارزات انتخاباتی آغاز می‌شود، نامزدان انتخابات در جمع هواداران و روی تصاویر انتخاباتی شان به موضوعاتی می پردازند که اصلاً ربطی به فلسفه موجودیت مجلس نمایندگان ندارد.
در انتخابات دور گذشته پارلمانی، یکی از نامزدان شعار داده بود در صورتی که به مجلس نمایندگان راه یافت مسئله «خط دیورند» را با پاکستان یک طرفه خواهد کرد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا