آخرین اخباراسلایدشوایرانسیاستمنطقه

انتخابات پارلمانی ایران برگزار شد/ ۵۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی است

یازدهمین دوره انتخابات پارلمانی و میان‌دوره مجلس خبرگان ایران از ساعات اولیه صبح امروز در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر آن کشور آغاز شد. ستاد انتخابات ایران گفته است که در این دوره ۵۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی است و انتظار می‌رود که میزان مشارکت مردم گسترده باشد.

یازدهمین دوره انتخابات پارلمانی و میان‌دوره مجلس خبرگان ایران از ساعات اولیه صبح امروز در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر آن کشور آغاز شد. ستاد انتخابات ایران گفته است که در این دوره ۵۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی است و انتظار می‌رود که میزان مشارکت مردم گسترده باشد.
به نقل از خبرگزاری تسنیم، یازدهمین دوره انتخابات پارلمانی ایران صبح امروز(جمعه ۲ حوت ۹۸) از ساعت ۸ صبح در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر آن کشور آغاز شد.
آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران بعد از شرکت در انتخابات گفت که روز انتخابات روز جشن ملی است‌؛ این جشن را به همه هم‌میهنان عزیز در سراسر کشور تبریک می‌گویم. ثانیاً روز احقاق حق مدنی ملت است. آن‌ها که می‌خواهند رای دهند و شرکت خود در اداره امور کشور که حق آن‌هاست را به دست بیاورند. ثالثاً یک تکلیف شرعی است که قبلاً هم اینها را عرض کردیم.
رهبر ایران افزود: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است هر کس به منافع ملی کشور علاقمند است در انتخابات شرکت کند. توصیه من این است که همه با همت حرکت کنند و بیایند و به اشخاصی که به آن رسیدند رای دهند و این کار را هرچه زودتر انجام دهند. نگذارند برای آخر وقت. این توصیه همیشگی ماست. و بعد هم در هر شهری به تعداد نامزدهای آن شهر رای بدهند. مثلاً در تهران اسم ۳۰ نفر را بنویسند این خیلی کمک می‌کند که ان‌شاالله مجلس مجلس قوی باشد.
حسن روحانی رییس جمهور ایران بعد از رای دادن در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم امروز روز افتخارآفرین دیگری در تاریخ انقلاب و کشورمان است. ارتباط مستقیمی بین ستاد انتخابات و‌همه حوزه‌ها به صورت آنلاین برقرار است. در کل ۹۸ درصد صندوق‌های سراسر کشور آنلاین به ستاد انتخابات متصل هستند. این که در لحظه چند نفر رای دادند و چقدر مشارکت بوده کار خوب و ارزشمندی است. امیدواریم وزیر کشور با رایزنی‌هایی‌هایی که انجام می‌هد انتخابات ۱۴۰۰ را به صورت کامل دیجیتال برگزار کند.
در همین حال، محمدجواد ظریف وزیر خارجه آن کشور بعد از شرکت در انتخابات می‌گوید: مردم ما پشتوانه اصلی انقلاب هستند و برای بنده که مسئولیت خدمت در حوزه سیاست خارجه و دیپلماسی را دارم پشتوانه اصلی دیپلماسی ما هستند، حضور مردم با سلیقه‌های مختلف و با گرایش‌های مختلف علی‌رغم برخی دلخوری‌هایی که داریم، علی‌رغم برخی گفت‌وگوهای خانوادگی که داریم، برای جامعه بین‌‌المللی نشانه مهمی از این است که این مردم با همه تفاوت‌هایشان می‌خواهند خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند.
جمال عرف رییس ستاد انتخابات ایران در این مورد گفت: ۵۵ هزار شعبه اخذ رای آماده استقبال از هموطنان برای رای دادن است. از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه در سراسر کشور تعداد ۱۷۴ حوزه دارای ۱ نماینده، ۲۱ حوزه ۲ نماینده، ۸ حوزه ۳ نماینده، یک حوزه ۴ نماینده، ۲ حوزه ۵ نماینده، ۱ حوزه ۶ نماینده و ۱ حوزه هم ۳۰ نماینده خواهد بود. ۵ حوزه انتخابیه نیز به نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس یازدهم اختصاص دارد.
به گفته آقای عرف، واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی محسوب می‌شوند. کسانی که دوم حوت ۱۳۸۰ و قبل از آن به دنیا آمده‌اند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا