آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهمسیاست

سرور دانش در دیدار با جیف کوهن:

انتشار اسنادی همانند سند «رند» مانع تامین صلح می‌شود

جیف کوهن سرپرست اداره انکشاف بین‌المللی امریکا عصر روز گذشته با محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در کابل دیدار کرده و از کمک ۴۰ میلیون دالری امریکا برای توسعه شبکه برق بامیان خبر داد.

جیف کوهن سرپرست اداره انکشاف بین‌المللی امریکا عصر روز گذشته با محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در کابل دیدار کرده و از کمک ۴۰ میلیون دالری امریکا برای توسعه شبکه برق بامیان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دید، جیف کوهن سرپرست اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا بعد از ظهر روز سه شنبه (۱۸ جدی)، با استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار کرد.
محمد سرور دانش معاون رییس جمهور موجودیت گروه‌های تروریستی را تهدید مشترک برای مردم افغانستان و امریکا خوانده و مقابله با این تهدید را در سایۀ همکاری‌های متقابل و دوستانۀ کابل و واشنگتن ممکن دانست.
سرپرست اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا یا USAID نسبت به برنامه‌های کمکی دولت ایالات متحده امریکا برای توسعه و انکشاف درافغانستان توضیح داده گفت که روند همکارهای آن نهاد با دولت و مردم افغانستان همچنان ادامه دارد.
وی گفت که اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا کمک به تطبیق پروژه‌های بزرگ انکشافی در زمینه‌هایی چون تقویت پروسه صادرات محصولات تولیدی افغانستان به بیرون از کشور، انرژی برق، انکشاف زیر بناها، پروسه‌های انتخاباتی، فراهم شدن خدمات مؤثر در عرصۀ صحت، معارف، زراعت و تمویل برنامۀ میثاق شهروندی را در سال جاری میلادی ادامه می‌دهد.
به گفتۀ وی، کمک چهل میلیون دالری امریکا به پروژه انرژی برق در بامیان با توجه به نیازمندی جدی باشندگان مناطق مرکزی یکی از برنامه‌هایی است که اداره انکشاف بین‌المللی امریکا روی دست دارد و در کنار این، زمینۀ دسترسی باشندگان مناطق مختلف افغانستان به انرژی برق بادی نیز توسط این اداره تحت بررسی قرار دارد.
سرپرست اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا افزود که کمک‌های دولت آن کشور به برنامه حکومت افغانستان برای اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی در سال جاری میلادی همچنان ادامه یافته و نهادهای مختلف امریکایی از جمله سفارت آن کشور در کابل نیز در این برنامه، حکومت وحدت ملی را یاری می‌رساند.
آقای دانش اعمار جاده‌های مواصلاتی شمال-جنوب و شرق-غرب را که ولایات مختلف کشور را به هم وصل می‌کند، از پروژه‌های مهم ملی در سطح کل کشور خوانده گفت که دولت امریکا به خصوص اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا می‌تواند یکی از همکاران جدی دولت و مردم افغانستان در اعمار جاده‌های یاد شده باشد.
در این دیدار معاون رییس جمهور اما در باب ضرورت صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت گفت که حکومت افغانستان برای گفت‌وگو و مذاکرات مستقیم با مخالفان مسلح دولت آماده است؛ اما تأکید حکومت بر این است که پروسۀ صلح و روند مذاکرات باید به رهبری دولت و مردم افغانستان باشد.
استاد دانش انتشار اسنادی از سوی یک نهاد امریکایی موسوم به «رند» را مانع تلاش‌های حکومت افغانستان و همکاران بین‌المللی آن از جمله دولت امریکا برای مذاکرات صلح خوانده گفت که آنچه برای مردم و حکومت افغانستان اولویت دارد این است که مذاکرات صلح در چوکات نظام کنونی و قانون اساسی به رهبری دولت و مردم افغانستان باشد.
معاون رییس جمهور تاکید کرد که در پروسۀ صلح هیچ کس نمی‌تواند جایگاه حکومت و مردم افغانستان را نادیده بگیرد.
سرپرست اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا ضمن تأکید به همکاری‌های متقابل امریکا و افغانستان در زمینه‌های مختلف، به نتیجه رسیدن پروسۀ صلح را با حفظ ارزش‌های نزدیک به دو دهۀ گذشته ممکن دانسته افزود که اسناد منتشر شده از سوی نهاد «رند» نظر دولت امریکا نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا