آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

غنی:

اگر طالبان انتخابات را بپذیرند، آماده انتقال قدرت هستم، در غیر آن هرگز!

رییس جمهور اشرف غنی می‌گوید که حاضر به انتقال قدرت در صورتی که گروه طالبان همین فردا انتخابات را بپذیرند است، بدون انتخابات اما حاضر نیست که قدرت را واگذار کند.


به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی که امروز سه‌شنبه(۲۶حوت) در سیمیناری تحت عنوان «اولویت‌های سیاست خارجی و اصلاحات دستگاه دیپلماسی افغانستان» در وزارت خارجه سخن می‌زد، گفته که حاضر به انتقال قدرت بدون انتخابات به جانشینش نیست.
رییس جمهور غنی در این نشست گفته است: «اگر طالبان فردا هم به انتخابات حاضر باشند، ما آماده هستیم، اما بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیستم. ۴۲ سال جنگ کفایت می‌کند و ما هم مانند سایر ملل جهان حق زنده‌گی را داریم».
محمداشرف غنی در این سیمینار از «استعجالیت» امریکا برای صلح افغانستان سپاس‌گزاری کرده، اما گفته است که در مقایسه با هر کشور منطقه و جهان، افغانستان برای دست‌یابی به صلح، صد برابر استعجالیت دارد.
او تصریح کرده است: «ما برای تامین صلح پایدار و عادلانه به عوض احساسات بر اساس واقعیت‌ها به پیش می‌رویم».


رییس جمهور غنی افزوده است که حکومت برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه نقشه راه دارد و بر اساس این نقشه راه، افغانستان به هدف مطلوب که حاکمیت ملی، جمهوریت، وحدت ملی، بی‌طرفی، اتصال و صلح پایدار و عادلانه است، خواهد رسید.
آقای غنی در سیمنیار «اولویت‌های سیاست خارجی و اصلاحات دستگاه دیپلماسی افغانستان»، اولویت‌های سیاست خارجی و پنج حلقه سیاست خارجی، پروسه صلح و مبدل شدن افغانستان به چارراه آسیا را شرح داده است.
محمداشرف غنی در ابتدای این سیمینار یک نهال را در صحن وزارت خارجه غرس کرد و سپس با قطع نوار، ساختمان انستیتوت دیپلماسی را افتتاح و آن‌ را به نام انستیتوت دیپلماسی محمدموسی شفیق، نخست‌وزیر دوره شاهی نام‌گذاری کرد.
رییس جمهور غنی این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که قرار است نشست مسکو در پیوند به صلح افغانستان دو روز بعد برگزارشود و متعاقب آن جانب دولت و طالبان در نشست ترکیه مقابل هم خواهند نشست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا