آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

محمدیونس قانونی:

اگر طالب روی جنگ تأکید کند، مقاومت دوم را شکل می‌دهیم/ طالبان می‌توانند درصدی از قدرت را داشته باشند

محمدیونس قانونی معاون پیشین ریاست‌ جمهوری می‌گوید درست است که طالبان یک واقعیت افغانستان است، اما تمام افغانستان نیست. به گفته او، گروه طالبان در نظام آینده افغانستان نباید انتظار بیشتر از ۴۰ درصد قدرت را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دید، محمدیونس قانونی رییس پیشین پارلمان و معاون پیشین ریاست‌ جمهوری کشور در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز، هشدار می‌دهد، اگر طالبان تأکید به راه حل نظامی بکنند ما (حوزه مقاومت) در کنار مردم افغانستان در برابر تمامیت‌طلبی طالبان ایستاده می‌شویم.
آقای قانونی در این مورد گفت: اگر طالبان تأکید به راه حل نظامی و تمامیت‌طلبی بکننند، من به عنوان یکی از رهروان قهرمان ملی افغانستان می‌خواهم اعلام بکنم که راه حل نظامی به ما و مردم افغانستان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی در ادامه گفت: در این صورت ما تک‌تک ما با یک لشکر میلیونی، نسل جوان افغانستان با تحصیل و انگیزه آمادگی داریم که در برابر تمامیت‌طلبی ایستاده شویم.
آقای قانونی در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان واقعاً می‌خواهند در ۷۵ درصد قدرت شریک باشند، گفت: طالبان در موقعیتی نیستند که ۷۵ در صد قدرت را در افغانستان بخواهند، این تقاضای شان بسیار بلندپروازانه است.
وی در این خصوص افزود: اکنون در افغانستان دولت وجود دارد، یک ملت بزرگ وجود دارد، یک نسل جدید و جوان با فکر و دیدگاه نو به وجود آمده است. از این لحاظ، درست است که طالبان یک واقعیت افغانستان استند، اما تمام افغانستان نیستند.
معاون پیشین ریاست‌جمهوری در ادامه اضافه کرد: اگر ما به خاطر نیتی که برای صلح داریم، از ادبیاتی استفاده کنیم که تخریش‌کننده نباشد، طالب‌ها بیشتر از ۴۰ درصد در آینده افغانستان نباید انتظار داشته باشند.
آقای قانونی می‌گوید طالبان در هیچ صورت آماده مدغم شدن در حکومت نیستند: طالبان در یک موقعیتی قرار دارند که به هیچ قیمت آماده مدغم شدن در حکومت – که این را تسلیم شدن به حکومت می‌دانند – نیستند.
او می‌گوید تاهنوز تغییر قابل ملاحظه‌ای در دیدگاه طالبان به وجود نیامده است: تاهنوز تغییر قابل ملاحظه‌ای را در دیدگاه طالبان نمی‌بینم. طالبان هنوز معتقد به راه حل نظامی استند. تصورشان این است که با برآمدن قوای خارجی از افغانستان می‌توانند از طریق نظامی قضیه افغانستان را حل کنند. این محاسبه طالبان یک محاسبه نادرست است.
محمد یونس قانونی خطاب به گروه طالبان گفت: پیام من به طالبان این است که دوحه فرصت طلایی را در اختیارشان قرار داده است. ذهنیت راه حل نظامی را از ذهن خود دور کنند.
وی در صورت نتیجه ندادن مذاکرات صلح دو سناریو را پیش می‌کشد: در صورتی که طالبان روی راه حل نظامی تأکید کنند، ما دو گزینه در پیش داریم.
آقای قانونی گزینه نخست را چنین تعریف می‌کند: ما (حوزه مقاومت افغانستان) در کنار قوای مسلح افغانستان (نظام) یکجا در مقابل طالب به مقابله بپردازیم.
به گفته او: اگر دولت چنین فرصتی را آماده کرده نتواند (افرادی در نظام طالبان را نسبت به حوزه مقاومت ترجیح دهند) در این صورت ما در کنار مردم خود به گزینه «مقاومت دوم» خواهیم پرداخت.
بحث مقاومت دوم به نظر می‌رسد از مباحث داغ امروزی در کنار روند صلح است. پیش از آقای قانونی، عطامحمد نور یکی رهبران برجسته کشور نیز بحث مقاومت دوم را مطرح ساخته و به طالبان هشدار داد که در پی فتح نظامی نباشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا