آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستگزارش

محمودی:

اگر پاکستان از روند صلح افغانستان حمایت نکند، بازنده خواهد بود

سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که وضعیت تغییر کرده و پاکستان تسلط گذشته را بر طالبان ندارد و اگر از روند صلح افغانستان حمایت نکند، قطعاً بازنده خواهد بود. محمودی همچنان گفت که جئوپلتیک منطقه تغییر کرده و اکنون مسایل اقتصادی جاذبه‌های بیشتری در منطقه دارد.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس مجمع ملی مردم افغانستان امروز سه‌شنبه(۷ثور) در یک بحث تلویزیونی گفت که پاکستانی‌ها اکنون باید صادقانه در روند صلح افغانستان تمرکز و حمایت کنند.

محمودی: پاکستانی‌ها واضح گفتند و به جانب حکومت جمهوری اسلامی افغانستان هم وعده سپردند که در این مرحله طالبان حضور معنا دار در نشست استانبول خواهند داشت.

به گفته آقای محمودی، خوب هم است که طالبان با صلاحیت در نشست اشتراک کنند و توافقاتی را که به دست می‌آید بپذیرند، چون به خاطر طالبان تاکنون نشست استانبول چند بار به تعویق افتاده است.

محمودی به این باور است که پاکستان هم با طالبان مانده که چه کار کند، زیرا این گروه در درون خود نیز دچار اختلافات و پراکندگی است و اگر در روند صلح کل طیف آن اشتراک نکند، نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

رییس مجمع ملی: طالبان در مورد روند صلح در میان خود شان یک اختلاف درونی دارند. همان گونه که مشاور امنیت ملی هم اعلام کرد که طالبان وقتی که در پروسه صلح می‌آیند و در نشست شرکت می‌کنند، همگی بیایند.

او پاکستان را به بازی چند گانه در قبال روند صلح افغانستان متهم کرد.

روز گذشته هیئت پاکستانی به رهبری محمد صادق فرستاده ویژه عمران خان برای افغانستان وارد کابل شده و در نشست‌ها به جانب افغانستان اطمینان داده که طالبان در نشست استانبول اشتراک خواهند کرد.

با این حال، آقای محمودی می‌گوید که پاکستان باید نشان بدهد که در روند صلح صادقانه کار می‌کند.

او اما می‌گوید که طالبان باید شرایط شان را پس از آتش‌بس سراسری و در جریان مذاکرات میان‌افغانی مطرح کنند؛ زیرا گذاشتن هر نوع پیش شرطی روند صلح را کمک نمی‌کند.

پاکستان از روند صلح حمایت نکند، بازنده است:

محمودی در این بخش در پیوند به حضور پاکستان در روند صلح و نگرانی از عدم صداقت آن بر این باور است که « در این شرایط اگر پاکستان روی پروسه صلح افغانستان تمرکز و حمایت نکند، باز هم بازنده پاکستان خواهد بود و قطعاً نتیجه‌ای را که سال‌ها از مخالفت با صلح و ثبات در افغانستان به دست آورده برعکس خواهد شد».

آقای محمودی از عدم صداقت پاکستان و عدم تسلطی که بر طالبان دارد، نسبت به بازی این کشور زیاد خوش‌بین نیست و در این خصوص به گفته‌های امروز رییس امنیت ملی مبنی بر عدم مذاکره هیئت پاکستان در خصوص مسایل امنیتی در حالی که نماینده آی اس آی هم در ترکیب هیئت حضور داشت استناد می‌کند.

رییس مجمع ملی مردم افغانستان از برخی دیدارهای هیئت پاکستانی نیز انتقاد کرد: بیشتر ما می‌بینیم که آقای خان، خانه به خانه با سیاسیون از طرف روز و شب می‌رود و دیدارهایی دارد و حالت هم به یک نحوی باعث می‌شود که سوءظن ایجاد شود.

این چهره سیاسی می‌گوید که ما در یک بزنگاه مهم تاریخی قرار داریم و باید از آن استفاده اعظمی صورت بگیرد.

پایان رقابت‌های جئوپلیتیکی:

سید علی‌رضا محمودی به این باور است که اکنون وضعیت تغییر کرده و فصل رقابت‌های جئوپلیتیک گذشته است. او می‌گوید که به جای رقابت‌های سیاسی و جنگ نیابتی، اکنون کشورهای همسایه باید از پوتانسیل‌های اقتصادی و ترانزیتی کشور ما استفاده کنند.

محمودی: فصل رقابت‌ها بر اساس مسایل جئوپلیتیکی در این منطقه فکر می‌کنم به سر آمده، حال تمام تلاش‌ها بر این است که چطور از مسایل اقتصادی و فرصت‌های اقتصادی که در این منطقه است همه بهره ببرند.

تغییر استراتژی پاکستان:

محمودی در بخشی از دیدگاه‌هایش این احتمال را مطرح کرد که ممکن سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان تا حدودی تغییر کرده باشد.

به گفته او اکنون زمان سرمایه گذاری روی ظرفیت و پوتانسیل اقتصادی و ترانزیتی و معادن افغانستان است و اگر کشورهای منطقه می‌خواهند به منافع خویش دست یابند، باید از روند صلح و ثبات پایدار در افغانستان حمایت همه جانبه کنند.

او گفت: بحثی که وجود دارد حال ممکن است یک مقدار سیاست‌های پاکستان تعدیل شده باشد، ولی بحث قبلی این بود که پاکستان تمامیت افغانستان را می‌خواست و رقابت جدی که در این جا با کشورهای دیگر.

رییس مجمع ملی افغانستان گفت: بحث اصلی این است که این ها هم(همسایگان) به منافع خود شان برسند همان طوری که گفته شد که ظرفیت‌های کلانی که در افغانستان وجود دارد از مسئله آب گرفته تا معادن و ترانزیت کشورهای همسایه استفاده کنند.

محمودی تاکید می‌کند که اکنون زمان آن فرارسیده که از مسایل سیاسی و رقابت‌های نظامی به سوی بهره مندی اقتصادی برویم.

او تاکید کرد که پاکستانی‌ها هم اکنون دانسته‌اند که افغانستان آمادگی برگشت به دهه ۱۹۹۱ میلادی را ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا