آخرین اخبارایرانجهانسیاست

ایران رفتارش را تغییر دهد/ حزب‌الله سلاحش را زمین بگذارد

عربستان و بریتانیا طی بیانیه مشترک، ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرده و مدعی شدند که ایران و حزب الله در یمن حضور نظامی دارند.
در بیانیه مشترک بریتانیا و عربستان آمده است که باید ایران رفتارش را در مورد کشورهای منطقه تغییر دهد و حزب‌الله خلح سلاح شود.
به نقل از فارس، در بیانیه طولانی مشترک عربستان و بریتانیا که به زمینه‌های مختلفی همچون همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و راهبردی بین دو کشور پرداخته شده، به عربستان به عنوان متحد راهبردی انگلیس در منطقه خاورمیانه تاکید شده است.
بریتانیا در این بیانیه اعلام کرده است که از چشم انداز ۲۰۳۰ و برنامه اصلاحات اقتصادی-اجتماعی عربستان که به دنبال ایجاد تنوع در اقتصاد این کشور و تبدیل عربستان به قدرت پیشتاز در سرمایه‌گذاری است، قویاً حمایت می‌کند.
بریتانیا در این بیانیه مشترک متعهد شده است که برای کمک به عربستان سعودی در جهت این اصلاحات حیاتی، توانایی‌های خود را در اختیار این کشور قرار دهد.
ولیعهد عربستان و نخست وزیر بریتانیا در دیداری که داشتند، به منظور گفت‌وگوی منظم جهت تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، دفاعی، امنیتی و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی «شورای شراکت راهبردی» تشکیل دادند.
در این دیدار دو طرف در مورد مسایل منطقه‌ای، ضمن توافق بر ادامه همکاری عمیق در خصوص امنیت بین‌المللی، ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه خاورمیانه متهم کردند.
لندن و ریاض همچنان در این بیانیه، ایران و حزب‌الله را به حضور در یمن متهم کرده و خواستار خروج نیروهای ایران و حزب‌الله از این کشور شده‌‌اند.
تنش در روابط ایران و عربستان همیشه وجود داشته است، ولی پس از آن که عربستان سعودی ایران به دخالت نظامی در امور یمن متهم کرد، تنش در روابط دو کشور به اوج رسیده و هردو جانب همدیگر شان را به دخالت در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه متهم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا