آخرین اخبارسیاستمنطقههند

بازداشت ۱۷۷ سیاستمدار کشمیری در هند

بیش از ۱۷۰ سیاستمدار اهل جامو و کشمیر در بند دولت هند به سر می‌برند. این سیاستمداران پس از لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر از سوی پولیس هند بازداشت شده‌اند.

بیش از ۱۷۰ سیاستمدار اهل جامو و کشمیر در بند دولت هند به سر می‌برند. این سیاستمداران پس از لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر از سوی پولیس هند بازداشت شده‌اند.
به نقل از دَپرنت، ۱۷۷ سیاستمدار اهل جامو و کشمیر که اخیراً وضعیت ویژه آن از سوی دهلی‌نو لغو و به دو سرزمین اتحادیه جداگانه تقسیم شد، در زندان‌های هند به سر می‌برند.
از حزب کنفرانس ملی ۷۱، از حزب دموکراتیک مردم ۳۵، از حزب جنبش مردم جامو و کشمیر ۲۸، از حزب کنگره ملی هند ۱۹ و از سایر احزاب نیز ۲۴ نماینده در بند دولت هند هستند. تنها یک نفر از این بازداشتی‌ها عضو حزب مردم هند است.
گفته شده که در جامو و کشمیر تا ۳۰ سپتمبر ۴۸۴۴ نفر دستگیر و ۳۵۶۳ نفر از آنها آزاد شدند. بیشترین موارد بازداشت نیز به ترتیب در مناطق بندپیورا، سرینگر، کپواره و گاندربال صورت گرفته است.
گزارش شده که نماینده بازداشتی حزب مردم هند نیز اهل منطقه سوپور است.
براساس اعلام وزارت داخله هند، از ۴ اگست تاکنون ۵۱۶۱ نفر در جامو و کشمیر در چارچوب قانونی موسوم به «بازداشت پیشگیرانه» دستگیر و ۴۵۵۲ نفر از آن‌ها آزاد شده‌اند.
گفتنی است که لایحه تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو سرزمین اتحادیه جداگانه در ۵ اگست ۲۰۱۹ در مجلس اعلای «راجیه سبها» پارلمان هند به رای‌گیری گذاشته شده و با ۱۲۵ رای مثبت در مقابل ۶۱ رای منفی به تصویب نمایندگان این مجلس رسید.
این لایحه در ۶ اگست نیز در مجلس قانونگذاری «لوک سبها» پارلمان هند به رای‌گیری گذاشته شده و مورد تایید نمایندگان این مجلس قرار گرفت.
همچنین طرح پیش‌نهادی برای لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند نیز که موقعیت ویژه‌ای به منطقه جامو و کشمیر اعطا می‌کند، در مجلس قانون‌گذاری با۳۵۱ رای «بله»، ۷۲ رای «نه» و یک رای «ممتنع» تصویب شده بود.
طبق این قانون جدید، جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز با تبدیل به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد.
پاکستان بیشترین اعتراض را نسبت به لغو وضعیت ویژه کشمیر از سوی هند دارد. اسلام‌آباد کشمیر و جامو را جزء سرزمین خویش می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا