آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بازی با انتخابات‌های آینده، بازی با حیات سیاسی کشور است

بدون شک بازی با انتخابات، بازی با سرنوشت حیات سیاسی کشور است و کمیسیون انتخابات باید متوجه این امر و این بازی خطرناک باشد.


کمیسیون انتخابات که قرار است انتخابات پارلمانی را در ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری را در ۳۱ حمل سال آینده برگزار کند، به جای اصلاحات انتخاباتی که برای انجام یک انتخابات شفاف و همه قبول لازم است، سرگرم وقت‏کشی و بهانه تراشی است.
از دیر زمانی است که اعضای رهبری کمیسیون انتخابات در مورد خواسته‏ های احزاب سیاسی یک‏سره تاکید می‏ کند که برای آوردن اصلاحات و استفاده از روش بایومتریک در روز انتخابات دیر شده است و در مدت زمان باقی مانده این کار ممکن نیست.
در حالی که رهبران و احزاب سیاسی یک سال می‏شود که روی آوردن اصلاحات و تغییر نظام انتخاباتی تاکید دارند و پا فشاری می‏ کنند که انتخابات شفاف در صورتی ممکن است که گام‏های جدی برای شفافیت سازی در این روند برداشته شود.
روز گذشته یک عضو کمیسیون انتخابات رسماً به احزاب سیاسی پاسخ رد داد و گفت که رهبران سیاسی، اذهان مردم را در مورد انتخابات مغشوش نسازند.
حیفظ‏الله هاشمی سخنگوی کمیسیون انتخابات از رهبران سیاسی خواسته که افکار عمومی را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنند.
از این ابراز نظر سخنگوی کمیسیون انتخابات بر می‏آید که بن‏بست انتخاباتی عمر درازی خواهد داشت. اگر اختلافات روی چگونگی برگزاری انتخابات از میان برداشته نشود، به سود هیچ آدرس نیست.
اظهارات سران احزاب سیاسی در ارتباط به انتخابات نشان می‏دهد که آن ها روی خواسته‏ های خود تاکید دارند و اگر کمیسیون برای محقق شدن این خواسته‏ ها کوتاه نیاید، انتخابات پیش رو را تحریم می‏کنند.
بن‏بست انتخاباتی بایستی شکسته شود. تمامی نیرو‏های سیاسی به شمول خود کمیسیون انتخابات می‏ گویند که انتخابات بدیل ندارد.
بدون شک بازی با انتخابات، بازی با سرنوشت حیات سیاسی کشور است و کمیسیون انتخابات باید متوجه این امر و این بازی خطرناک باشد.
رسوایی در انتخابات را دوره گذشته تجربه کردیم. احزاب سیاسی ترس شان از تکرار تقلب انتخابات سال ۱۳۹۳ است و آن ها حق دارند که در مورد انتخابات پیش رو نگران باشند.
براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، یک ماه دیگر تا برگزاری انتخابات پارلمانی باقی مانده است و خوب است که پیش از رفتن به پای صندوق‏های رای، بن‏بست موجود بردشته شود. عدم اعتماد به کار کمیسیون انتخابات که احزاب سیاسی همواره از آن یاد می‏ کند، برای انتخابات پیش رو چالش است. وقتی اعتماد به نهاد برگزار کننده انتخابات وجود نداشته باشد، نتایج این روند قابل قبول نخواهد بود. چیزی که در انتخابات دور گذشته واقع شد و منجر به ایجاد حکومت وحدت ملی شد. اکنون اولویت کمیسیون انتخابات در مدت زمان باقی مانده این باشد که با احزاب سیاسی رای‏زنی نماید.
اعتراض احزاب سیاسی این روند را سخت تهدید می‏کند و کمیسیون انتخابات اجازه عملی شدن این تهدید را نباید بدهد.
احزاب سیاسی ریشه در افکار عمومی افغانستان دارد و در نارضایتی احزاب از کار کمیسیون، مردم را نیز از این روند دمکراتیک دل‏سرد خواهد ساخت. احزاب سیاسی پشتیبانی قوی مردم را با خود دارد.
سید علی رضا محمودی عضو ایتلاف ملی بزرگ، به این باور است که اختلافات احزاب سیاسی با کمیسیون انتخابات، چطور رقم خوردن انتخابات را مبهم ساخته و ممکن است این روند با تاخیر برگزار شود.
این عضو ایتلاف، شفاف اجرا شدن انتخابات را ضامن ثبات سیاسی کشور می‏داند و همچنان تاکید می‏کند که چگونه برگزار شدن انتخابات مهم تر از برگزاری آن است.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا